Trochu navigace, aneb trojúhelník DST
Při navigaci samozřejmě kromě jiného počítáme s naší rychlostí, časem a vzdáleností, kterou chceme uplout. Často potřebujeme rychle spočítat, jak dlouho nám bude plavba trvat, nebo jakou uplujeme vzdálenost za daný čas. Pro ulehčení těchto jednoduchých výpočtů je dobré zapamatovat si takzvaný DST trojúhelník. Kde D = vzdálenost v námořních mílích (distance), S= rychlost v uzlech (speed), T= čas v hodinách (time), nebo případně v minutách.
Výpočet je samozřejmě orientační, protože počítáme s konstantními údaji, které v reálu nemáme, ale pro hrubý odhad je to více než dostačující.
Pro vysvětlení budeme pracovat s konstantními hodnotami, abychom si snadno ověřili správnost výsledků.
RYCHLOST S = 6,8 kts
VZDÁLENOST = 4,5 NM
ČAS= 40 minut což je 0,66 hodiny (40 / 60)
Pokud potřebuji vypočítat, jakou upluji vzdálenost D, budu pracovat s rychlostí S a časem T. Protože rychlost i čas jsou v trojúhelníku na stejné úrovni, budu čísla mezi sebou násobit.
Pokud tedy vím, že aktuální rychlost lodi je 6,8 uzle a touto rychlostí pojedu 40 minut, což je 0,66 hodiny (40 vydělím 60), pak stačí vynásobit 6,8 x 0,66 a to se rovná 4,5 námořní míle. Vím tedy, že pokud pojedu rychlostí 6,8 uzle po dobu 40 minut, upluji vzdálenost 4,5 námořní míle. Moje rychlost samozřejmě není konstantní, promítá se zde mnoho dalších faktorů, ale pro rychlou orientaci to bohatě postačí.
Pokud potřebuji vypočítat rychlost S, pracuji se vzdáleností D a časem T. Protože jsou nad sebou, vzdálenost D vydělím časem T. Tedy 4,5 vydělím 40 minutami (0,66 hodiny). Výsledná rychlost je 6,8 uzle.
Pokud potřebuji vypočítat čas T, pracuji se vzdáleností D a rychlostí S, které jsou v trojúhelníku nad sebou a proto čísla budu mezi sebou dělit. Když mě tady zajímá, za jak dlouho někam dopluji, jednoduše dosadím do vzorce vzdálenost D v námořních mílích, tedy 4,5 NM a vydělím ji rychlostí lodi S 6,8 v uzlech. Výsledný čas je 0,66h, což je našich 40 minut.
Osobně raději pracuji s časem v minutách, pak jen stačí použít při násobení, nebo dělení číslo 60. V posledním příkladu by to tak bylo podle vzorce pro vypočtení času T.
9907
Související články
Konec papírových map
Konec papírových map
Britský vydavatel papírových map příští rok s tiskem na papír končí. Zůstanou piloty a podobné navigační publikace, ale papírové mapy se již vydávat nebudou. Vše jen digitálně…
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?