Tragická halza
Na konci května při regatě Slovak Sailing Week zemřel po nepovedené halze zkušený slovenský jachtař Andrej Horák. Svoji roli při tragické nehodě sehrál autopilot. Na co je třeba si dát pozor?
Andrej Horák odcházel od kormidla, aby pomohl s halzou. V té chvíli si podle našich informací zapnul autopilota. Ten bohužel nedržel směr a došlo k nehodě.
Nemáme potvrzené zprávy z paluby, ale k nehodě mohlo dojít takto.
Jachta měnila směr a byl zapnut autopilot. V té chvíli autopilotu chvíli trvá, než si „osahá“ chování lodě a dochází ke změnám kurzu. Nejprve chvíli pokračuje v otáčení, aby se po zjištění chyby začal vracet do kurzu. Toto mohla být příčina. Čili ne chyba autopilota, ale jeho vlastnost, chyba v jeho použití…
Toto nemá být kritika, ale varování. Autopilota je dobré zapínat s rovným kormidlem, tedy na kurzu, a prvních pár vteřin počkat, aby se kormidelník přesvědčil, že se jachta chová tak, jak má.Teprve poté je možné odejít od kormidla.
9760
Související články
Jachta se může převrátit, ale vrátí se zpět
Jachta se může převrátit, ale vrátí se zpět
Na palubě občas zaslechnu dotaz, jestli se jachta může převrátit. Pro uklidnění odpovídám, že teoreticky ano, ale vrátí se zpět. To nejisté uklidní. Protože je nechci zneklidňovat, nedodám skryté ale…
Kde se stala chyba
Kde se stala chyba
Davida Macharáček nám poslal odkaz na dramatické video s tím, že by chtěl znát náš názor na to, kde se stala chyba. Pokusíme se upozornit na věci, které jsou jasné, vyhneme se ale dohadům tam, kde nejsou příčiny zřejmé.
Checklist znamená bezpečí
Checklist znamená bezpečí
Víte, že na dlouhých plavbách by bylo možné většině nehod (závad) předejít? Stačí pravidelně kontrolovat celou loď a k mnohým selháním nedojde. Ušetříte si stres i peníze.