Tip na týdenní plavbu po Kanárských ostrovech
Během chladnější zimy ve Středomoří se jachtařům občas zasteskne po teplejších destinacích. Jednou ze stále navštěvovanějších oblastí jsou Kanárské ostrovy. Nabízejí během zimy velmi příjemné klima kolem 20°C a relativně stálé a velmi dobře predikovatelné větrné podmínky, ovlivněné tlakovou výší.
Rychlost větru se pohybuje nejčastěji mezi 10-15 uzly, ale má tendenci výrazně zesilovat v proslulých akceleračních zónách, které jsou však velmi dobře zmapované a člověk se na ně může včas připravit.
Rád vyplouvám z Tenerife, které má strategickou pozici jak pro vyplutí na SV ostrovy Gran Canaria, Fuertevenura, Lanzarote, nebo naopak JZ/Z směrem k ostrovům La Gomera, La Palma a vzdálené El Hiero.
Pokud člověk doletí přímým letem na jižní letiště, má to jen kousek k maríně San Miguel, kde sídlí několik menších charterových společností. Marína je poměrně velká, ale klidná, s průměrným sociálním zázemím. Z maríny to není daleko k promenádě s restauracemi, kde se dá hezky začít místním oblíbeným předkrmem patatas arrugadas s omáčkami mojo rojo a mojo verde, paellou a vychlazenou cervezou.
Vzhledem ke vzdálenostem mezi jednotlivými ostrovy je třeba počítat s delšími přejezdy. Z Tenerife na La Palmu je to přímou cestou cca 55NM, na La Gomeru cca 20NM. To také byla naše letošní trasa.
Plné přístavy
Foto Vojtěch Sládeček
Pohled na Los Gigantes JZ pobřeží Tenerife
Po vyplutí z maríny směřujeme podél JZ pobřeží, které je velmi turisticky oblíbené. Na pevnině se nachází mnoho resortů i oblíbených pláží pro plavce i surfaře. Vyhledávané surfařské místo Playas de Las Americas je vidět již z dálky a zalamujícím se vlnám je lepší se vyhnout s dostatečnou rezervou.
Na jižním pobřeží se nacházejí tři přístavy, Los Cristianos, Puerto de Colon a Los Gigantes. Velmi často jsou ale plně obsazené, místa pro návštěvníky moc nemají. I v pilotech se člověk dočte, že je třeba mít trošku štěstí a místo si včas zarezervovat. Jistotou při dobrém počasí tak zůstává kotvení.
My jsme se pokusili o Los Gigantes, které leží nejvíce na západ. Je to krásný přístav pod vysokými skalisky. Příjezd může být poměrně nebezpečný, je velmi úzký, mělký a přichází k němu vlnění, které u břehu nabírá na intenzitě. Je tedy třeba být ostražitý. Bez rezervace jsme štěstí neměli. Tak jsme se přesunuli kousek vedle do zátoky na kotvu.
Jak s kotvením
Kotvení na Kanárech má svá specifika. Musíte si zvyknout na všudypřítomný příboj, který je poměrně hlučný a na mrtvé vlnění. Někdy dokáže být mírně řečeno otravné. Vzhledem k tomu, že dno klesá poměrně rychle, kotvíte většinou na 10-15 metrech hloubky. O příliv a odliv se tedy starat nemusíte, pohybuje se mezi 2-3 metry.
Na západ
Brzy ráno jsme vyplouvali směr La Palma. Čekalo nás cca 55NM ve stálém SV větru, který přicházel krásně z boku. Foukalo kolem 20 uzlů v první akcelerační zóně, pak trošku méně. Takže loď plula svižně a přímo v kurzu - radost sama. Táhlé vlny Atlantiku jsme krásně přejížděli a po cca 8 hodinách plavby byl přístav Santa Cruz na La Palmě na dohled. Dojezd většinou bývá velmi poklidný, u ostrova vítr velmi často skoro lehne.
La Palma
Foto archiv autora
Příjezdová vrata na La Palmě
] Santa Cruz je krásné město s hezkou marínou. Měli zde jen problém s vlněním v přístavu, proto k vjezdu postavily velikou bránu se spouštěcími vraty. Pro příjezd je třeba zavolat na VHF a dbát světelné signalizace na věži. Pokud je vjezd volný, brána je spuštěna hluboko pod vodu a vy bezpečně projedete. Poté se opět zavírá, aby se do maríny nedostávalo vlnění. Nevím, jak to v přístavu vypadalo před instalací vrat, ale i tak je marína poměrně neklidná a lodě se v ní celkem hýbou.
Ostrov je sám o sobě krásný, míst k navštívení je spousta. My jsme si udělali výlet k vulkánu Cumbre Vieja, který v roce 2021 vybuchl. Erupce byla nejsilnější za posledních 500 let. Láva zničila přes 2100 domů a pokryla území 9km2. Evakuace se dotkla zhruba 7000 lidí. Místo leží na západním pobřeží, ale skvěle funguje místní hromadná doprava. Zastávka autobusu č.300 je jen kousek od maríny.
Větrnější plavba...
Předpověď na cestu zpátky na La Gomeru byla mírně větrnější. Čekalo nás opět zhruba 50 mil ve větru od 25-35 uzlů. Servis na otevření brány funguje 24/7, odjezd v brzkých ranních hodinách tedy po dohodě na VHF nebyl problém. Po výjezdu z maríny opět skoro nefoukalo, jen velikost vln naznačovala, že na moři fouká. Postupně, jak se člověk vzdaluje od břehu, vítr nabírá na intenzitě. Skočí na 10, 15, 18 uzlů a než se nadějete, fouká krásných 25kts.
Náš kurz proti stálému VSV větru byl mírně ostřejší, ale pořád to nebyla stoupačka proti třímetrovým vlnám. Znovu krásný let s druhým refem na hlavní. Vítr v poryvech kolem 30 uzlů. Krásný oceánský jachting.
Průjezd akcelerační zónou se projevil už jen v mírném zesílení, vlny ještě malinko narostly, ale pak už začalo být lépe. Jak jsme začali odpadat k přístavu San Sebastian na La Gomeře, moře zklidňovalo.
La Gomera a Kolumbus
Foto Vojtěch Sládeček
San Sebastian, vyplutí Kolumba 1492
Příjezd do San Sebastian je přehledný, matoucí jen může být, že člověk musí plout v bójkovém kanálu mimo dráhu trajektu. Kanál leží blízko u pláže a tvoří ho velké množství žlutých bójek. Často se tedy zamění za jakési plavecké. Jen pár bójek laterárního značení posádku ujistí, že pluje dobře a informace v pilotovy jsou pravdivé.
I v této maríně se kotví k prstovým molům, je to v této lokalitě běžné, hlavně kvůli přílivům. Rezervované místo na nás čekalo, obsluha je vždy nápomocná a atmosféra v přístavu je velmi příjemná.
Na vyhlídce nad marínou je pamětní deska s informací, že se v tomto přístavu naposledy zastavil Kryštof Kolumbus 6. září 1492, aby doplnil zásoby a aby právě odtud vyplul na svou cestu do Ameriky. Ve městě se nachází i dům, ve kterém údajně přebýval.
Ostrov La Gomera je krásný. Východní část je vyprahlejší, západní si drží více vlhkosti. Důkazem je i fakt, že se zde nachází vavřínový prales Garajonay, který je zařazen do památek UNESCO. Určitě tedy stojí za to, půjčit si auto a ostrov si prohlédnout. Pokud budete mít štěstí, můžete zaslechnout i starý způsob dorozumívání se na ostrově, speciální komunikaci pomocí pískání. Nazývá se Silbo Gomero.
Kulohlavci
Pro plavbu zpět na Tenerife se podmínky uklidnily, vítr se úplně vytratil. Kanál mezi La Gomerou a Tenerife je populární hlavně pro sledování velryb, tedy přesněji řečeno kulohlavců. Stačí se motat kolem velkého množství výletních lodí a určitě ve vodě nějaké hejno zahlédnete. Kulohlavci často i s mláďaty se jen líně plouží po hladině a dají se krásně pozorovat.
Kotvení ve vlnách
Foto archiv autora
Patatas arrugadas
My jsme poté zamířili na kotviště vedle Los Cristianos. Předpověď hlásila bezvětří a klidnou noc. Předpověď nelhala, byl klid. Jen nebýt mrtvého vlnění. Jemný vánek z ostrova nás krásně natočil bokem na vlny a noc byla jako na horské dráze. Dokonce jsme vyzkoušeli stabilizátor houpání, který doporučoval Honza Onheiser. Kýbl zavěšený na ráhně, který plave na hladině. Nepatrné zlepšení asi nastalo, ale vlny byly prostě velké. Ani zavěšená náhradní kotva cca 5 metrů pod hladinou pohodlné spaní nezajistila. Pravdou ale je, že bez toho by to mohlo být ještě horší. Za pokus a zabavení posádky to ale určitě stálo. Ráno nás pak jen čekalo přejetí na motor do maríny, dotankování a vrácení lodi.
Závěrem
Za týden jsme toho stihli tak akorát. Pokud člověk nepřijede jen honit míle v béčkových vodách, určitě se vyplatí počítat s nějakým časem na pevnině. Když už člověk dopluje na tak zajímavá místa, byla by škoda se jen otočit v maríně a další ráno hned pokračovat jinam. Pokud tedy rádi objevujete, a že je co objevovat, naplánujte si to tak, abyste měli na ostrovech alespoň jeden celý den. Krásně nasajete místní atmosféru, ochutnáte lokální dobroty a odpočinete se po náročnějších přeplavbách ve vodách Atlantiku.
Cena marín pro naši 44 stop dlouhou Sun Odyssey se pohybovala mezi 25 a 30 eury za noc.
350
Související články
Muž přes palubu na Atlantiku
Muž přes palubu na Atlantiku
Uprostřed Atlantiku spadl přes palubu jachty VO70 Ocean Breeze třiatřicetiletý švédský jachtař Dag Eresund. Jachta se účastní regaty ARC rally. Na pátrání se podílely jachty v okolí.
Azory, Gibraltar, Itálie a těžké časy s novou posádkou
Azory, Gibraltar, Itálie a těžké časy s novou posádkou
Bylo to na jaře v 98. roce. Vraceli jsme se přes Atlantik ze St.Martinu přes Bermudy a Azory do Gibraltaru. Z Gibu do Itálie jsme pokračovali jen dva a měla dorazit nová posádka. Plavba z Azor do Gibu byla výživná a plavba do Itálie… No, řekněme zajímavá.
Dva hurikány na Atlantiku koncem týdne
Dva hurikány na Atlantiku koncem týdne
Hurikánová sezóna je v plném proudu. Atlantik severně od rovníku dosahuje teploty až 30°C, tropické bouře mají kde brát energii. Předpovědi na konec týdne avizují na Atlantiku dva silné hurikány.