Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Jednou tak vyrazit přes Atlantik a strávit zimu v Karibiku. To je přání mnohého z majitelů jachet. Pokud má běžně jachtu například v Řecku, má před sebou plavbu dlouhou nejméně 5500 mil z Atén. To je pořádná porce. Kdy je třeba vyrazit?
Můžeme začít úplně jednoduchým výpočtem. 5500 mil průměrnou rychlostí 6 uzlů. Šest uzlů, to je za den 144 mil.
5500 / 144 = 38 dnů.
Dá se to tedy zvládnout za 40 dnů, že? Chci-li v Karibiku oslavit Vánoce, stačí tedy vyplout, s určitou rezervou, začátkem listopadu z Řecka?
Pokud máte běžnou jachtu, tak to rozhodně nestačí. Vždyť jen podmínky nebudou vždy ideální, je třeba zastavovat kvůli vodě, naftě, potravinám… To jen co se nutnosti týče. A pak je tu turistika.
Kdy se na plavbu nevydávat
Pojďme se na to podívat z trochu jiného pohledu. Začneme tím, čeho je třeba se vyvarovat. Tím je hurikánová sezóna na Atlantiku. Ta obvykle končí na konci listopadu. Nemá tedy smysl vyplouvat o moc dříve. Dobrým indikátorem pro vyplutí z Kanárů je start závodu turistických plachetnic přes Atlantik ARC. Letos vyplouvá 24. listopadu a zúčastní se ho 200 jachet. Kromě toho, že jistě organizátoři vybrali vhodný termín, tak navíc máte záruku, že někde kolem vás poplují desítky dalších jachet, které vám v případě nouze mohou přispěchat na pomoc.
Příprava na Kanárech
Tím máme přibližně dané, kdy vyplouvat z Kanárů. Je ale třeba počítat i s tím, že je nutné se na ostrovech na plavbu připravit. Odpočinout si, zkontrolovat stav lodě a opravit potřebné, doplnit zásoby. Asi se také podívat po ostrovech. Pokud je na lodi vše v pořádku, týden bude minimum, budou-li třeba opravy, počítejme se dvěma týdny určitě.
To by znamenalo, že na Kanárech bychom měli být nejpozději 10. listopadu.
I cesta je cíl…
Z Atén na Kanáry je to minimálně 2300 mil. Šestnáct dnů, pokud plujeme nonstop a počasí nám přeje. To ale asi nebudeme chtít a zřejmě ani moci. Počasí v říjnu není ve Středomoří stabilní. Nějaké bezvětří, může přijít silný mistrál, který se na jihu Středomoří stáčí dost k západu a bude třeba čekat. A čím později, tím je větší pravděpodobnost západního větru. Například Gibraltar se v západním vendevalu špatně proplouvá. Na samotnou plavbu tak budeme počítat 20 – 25 dnů.
A pak je tu otázka zastávek. Turistiky. Pluji z Atén a předpokládejme, že Řecko mám projeté. Dejme tomu rovnou na Maltu. A tam… No určitě 2 – 3 dny. Jedna, možná dvě zastávky na Sicílii, to jsou další 4 dny. Dále 2 dny na Sardínii a dejme tomu 2 dny na Baleárech. Jeden den na jihu Španělska a 2 dny na Gibraltaru. Nechci-li se honit, 15 dnů na zastávky?
Tak to máme…
Řekli jsme si, že bychom měli být 10. listopadu na Kanárech. Dejme tomu 25 dnů plavby z Atén, ať máme určitou rezervu na počasí. A 15 dnů na zastávky a turistiku.
To máme celkem 40 dnů na Kanáry. Říkali jsme 10. listopadu na Kanárech. To by znamenalo… To by znamenalo…
Že je třeba se dnes zabalit a vyrazit do Atén. Šest dnů na přípravu lodě na životní plavbu. To už je skoro pozdě…
1328
Související články
Podzimní přeplavby k prodloužení léta
Podzimní přeplavby k prodloužení léta
Malta, Sicílie, Peloponés, Ithaka, Lefkáda, Paxos, Korfu, Itálie, Chorvatsko. Poslední místo. Nebo ze Zadaru na espresso do Itálie a zpět, ale jen za pomoci klasické navigace.
Když GPS byla ještě vzácností
Když GPS byla ještě vzácností
Satelitní navigace GPS, respektive mapové plottery, stála za dnešním rozvojem charterového jachtingu. Nebýt krabičky za pár drobných by chorvatští ostrované stále pásli kozy a ve sklípcích na nábřežích přístavních městeček by se točilo těžko pitelné červené značky domaće.
Proč se v Egeji pluje jen v Saronském zálivu
Proč se v Egeji pluje jen v Saronském zálivu
Egejské moře. Jedna z nejkrásnějších jachtařských lokalit. Většina charterového provozu se však omezuje jen na Saronský záliv a nejbližší ostrovy. Dál vyrazí jen pár procent charterových jachtařů.