The Transat – drama o víkendu
Nejrychlejší lodě jsou v cíli závodu. Víkend byl přesto dramatický. Zraněný a evakuovaný Richard Tolkien, prasklý trup do té doby vedoucí Class 40 Generali a utržený stěh na Pen Duick II, kvůli kterému se Loick Peyron musel otočit zpět na východ.
Začněme ale ve třídě IMOCA, která je po kategorii Ultime druhou, která zná pořadí na stupních vítězů.
Den pro Šakala
Zvítězil Armel Le Cléac´h (muž s přezdívkou Šakal) na Banque Populaire VIII. Dalo by se říci věčně druhý Armel. Dvakrát druhý ve Vendée (to se nikomu jinému nepodařilo), druhý v posledním Transat Jacques Vabre. Nyní tedy zvítězil a je to první velké vítězství lodě vybavené foily ve třídě IMOCA. Velká nápověda před Vendée Globe. Za ním dojel na druhém místě vynikající Vincent Riou na PRB. Zdá se, že Riou je se svojí jachtou spuštěnou na vodu v roce 2010 jediným, kdo dokáže novým „létajícím“ jachtám IMOCA, které jsou vybavené foily, konkurovat. Na třetím místě doplul Jean-Pierre Dick, také na nové generaci lodí s foily.
Armel vedl od třetího dne závodu. K překonání 3050 mil mezi startem a cílem musel uplout 3751 mil. Časomíra se v cíli zastavila na 12 dnech, 2 hodinách a 28 minutách. V čase je započítaná i penalizace 31 minut za nechtěné porušení pečetě na motoru, ke kterému došlo den před cílem.
Druhý Riou na PRB ztratil na vítěze 2 hodiny a 21 minutu.
První Armelova slova po projetí cílem: „Jsem šťastný. Do třídy IMOCA jsem vstoupil před 10 lety a toto je mé první vítězství. Mnohokrát jsem byl druhý. Ve Vendée, Transat Jacques Vabre, Route du Rhum. Nyní mi ještě zbývá vyhrát Vendée.“
A jak se vyjádřil k nové lodi s foily?
„Jachta s foily je dobrá volba. Loni, když byla jachta nová, jsme měli pár drobných problémů a neměli jsme dobrou rychlost. To je nyní za námi. Doufám, že je to nejlepší loď pro Vendée Globe.“
Po 40 letech zpět. Stejnou cestou.
Mezi menšími trimarany Multi 50 byl překvapivě nejrychlejší Gilles Lamire. K jeho vítězství velkou měrou přispělo i to, že hlavní favorité měli závažné technické potíže. Erwan Le Roux skončil s ulomeným plovákem a Lalou Roucayrol zlomil daggerboard.
Lamire se na začátku závodu vydal daleko na jih. Kopíroval cestu, kterou se vydaly nejrychlejší trimarany Ultime. Znamenalo to příznivý vítr v zádech a podmínky, ve kterých loď netrpí. Protože ve třídě Multi 50 je již dojezd do cíle vítězstvím (časté závažné technické problémy na palubě), byla to správná volba.
Zajímavé je, že Lamire se do New Yorku vrátil po 40 letech stejnou cestou, jako odtud odjel. Když mu bylo pět let, vracel se otec s rodinou zpět do Francie z práce v Mexiku. Přes New York lodí do Le Havru. Od té doby je nyní Lamire v New Yorku poprvé.
Potápějící se Generali?
Ve třídě Class 40 má velkou smůlu skvěle jedoucí Generali Isabelle Joschke. Isa plující na prvním místě se probíjela proti větru o rychlosti 30 uzlů. Slyšela divné zvuky na přídi na levoboku. Po kontrole přídě objevila, že loď se plní vodou. V prostoru před hlavní přepážkou. Nezbylo než srolovat kosatku a přejít na zaďák.
Zatékání do lodě se podařilo opravit a Isa zamířila do nejbližšího přístavu. Závod pro ni skončil.
Evakuovaný Tolkien
Ještě hůře skončil závod pro Richarda Tolkiena. Na jeho IMOCE se utrhl vnitřní přední stěh. Když se ho snažil upevnit, byl několikrát zasažen poletujícím rolfokem do hlavy. Plno krve a podezření na vážnější zranění. Proto požádal o pomoc a byl vyzvednut na palubu nákladní lodi. Jeho jachta 44 pluje opuštěná dále.
Ani Peyron nedojede
A do cíle nedojede ani Loick Peyron. Na jeho jachtě Pen Duick II došlo k technickým problémům a Loick nemůže dále stoupat proti větru. Proto se otočil a pluje zpět do Francie.
Polohu lodí najdete zde.
3387
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?