Syros, nejřečtější z Kyklad
Někdy bývá označován za nejřečtější ostrov Kyklad. Na první pohled možná nezajímavý, má ale velké kouzlo. A přesvědčil se o tom i Jirka Pacák při své plavbě Egejí.
V historii ostrov zažil časy rozkvětu a hluché doby nezájmu. Podpis antické civilizace není příliš patrný a je skrytý pod nánosy modernějších časů. Později zde zanechali svoje stopy Benátčané a Janované, po kterých zbyla stará římskokatolická vesnice Syros na kopci nad přístavem. Uprchlíci z Psary a Chiosu naproti tomu vytvořili ortodoxní čtvrti v těsné blízkosti portu. A přinesli s sebou znalosti výborného lokumu, sladkosti, která spojována spíše s Tureckem. V Ermoupoli prý nejlepší v Řecku...
Obdobím rozkvětu Ermoupoli přišlo také v 18. a19. století, kdy byl ostrov důležitou zastávkou pro nákladní lodě, protože se zde doplňovaly zásoby uhlí. Pozůstatkem bohatství jsou výstavné domy a celé ulice, včetně například budovy opery. S přechoem diesel se ostrov ztratil z map velkých rejdařství.
Jirka Pacák ale nezakotvil v hlavním městě Ermoupoli. Vybral si na jihozápadní straně ostrova ležící Finikas. Jedná se o krásnou zátoku s pláží a s malou marínou, ve které jsou uvnitř mooringy, zvenčí se stojí vyvázaný, s kotvou z přídě. Kromě mooringů je zde k dispozici i elektřina, voda, WC a sprcha (tedy ne jedna, jsou tu dvě. Myslím sprchy. Přesně dvě!).
Protože k plavbě po Egeji patří i poznávání vnitrozemí ostrovů, došlo znovu na zapůjčení motorek. Jirka byl překvapen již zmíněným výstavním městem Ermoupoli a dále zátokami Galissas a Kini. Jde o dvojici zátok s mělkými písečnými plážemi a několika tavernami.
Celkový dojem z ostrova shrnul Jirka slovy: „Hezký ostrov na který se určitě ještě jednou vrátím.“ To je od člověka, který má Středomoří projeté křížem krážem slušná pochva.
Syros byl poslední zastávkou na loňské14 dnů trvající plavbě po Egejském moři. Na plavbě, která začínala a končila v Aténách a vedla napříč celou Egejí až na Rhodos a zase zpět. Plavba byla rozdělená na dvě etapy. Bylo možné poznat mnoho ostrovů, které jsou při týdenní plavbě z Atén mimo dosah. Podobnou plavbu tento rok jménem Lodních novin zopakujeme.
1842
Související články
Co je meltemi a proč být ostražitý
Co je meltemi a proč být ostražitý
Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Pacákův trojobal
Pacákův trojobal
Dnes tu pro vás máme další z inovací zkušeného Jirky Pacáka. Jmenuje se Pacákův trojobal a jde o úpravu fendrů tak, aby posloužily i v místech, kde jsou třeba větší fendry než ty, které máme k dispozici. Dnes tedy Jirky inovace na téma, z těch malých na ty velké.
1000 mil plavba do Řecka a zpět
1000 mil plavba do Řecka a zpět
V pondělí se na plavbu ze Šibeniku do Řecka a zpět vydala posádka Lodních novin vedená Petrem Juránkem. Cílem je uplout během 14 dnů 1000 mil a získat tak pořádný základ nezbytné praxe pro zisk průkazu B.