Stabilizace na kotvě
Poletování z boku na bok v silném větru na kotvě už určitě máte všichni za sebou. Není to jen nepříjemné, ale také nebezpečné.
V silném větru jsou moderní jachty s krátkým kýlem na kotvě velmi nestabilní. Poletují z boku na bok a opisují kolem kotvy výsek kružnice. V krajních polohách vždy dochází ke škubnutí kotvou, které nakonec může skončit vytržením kotvy ze dna.
Řešení je přitom poměrně snadné. U dvojstěžňových jachet stačí na bezanový stěžeň vytáhnout malou stabilizační plachtu, která je obvykle ušitá speciálně pro tyto účely. Ráhno dotáhneme na střed a od té chvíle se jachta chová jako větrná korouhvička, příď proti větru drží kotva, záď stabilizuje plachta.
Na jednostěžňových jachtách je situace složitější. Speciální plachtu je třeba vytáhnout opačně na zadní stěh a přitáhnout na střed obvykle až dopředu ke stěžni. Stále to není nic nerealizovatelného. Je třeba jen stěh na středu zádi a výtah, kterým plachtu budeme vytahovat. Obvykle půjde o výtah hlavní plachty. trochu složitější je situace na lodích s děleným zadním stěhem, ale i tak problém řešitelný.
Pohyb jachty na kotvě bude s tímto klidnější a díky tomu bude i méně namáhaná kotva.
5055
Související články
Řetězová pavučina v přístavu
Řetězová pavučina v přístavu
Přístav je mělký, dno jasně viditelné. Potřebujete hodit kotvu. Ale kde? Dno je plné kotev a řetězů nových i letitých. Kde spustit kotvu, aby šla ještě vytáhnout?
Co musíte umět v řeckých přístavech?
Co musíte umět v řeckých přístavech?
Je jedna dovednost, bez které se v řeckých přístavech v podstatě neobejdete. Víte, která to je?
Vítr sílí, vydržíme na kotvě?
Vítr sílí, vydržíme na kotvě?
Barometr ukazuje věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval. Vítr sílí a stojíme kotva-břeh. Není to dobré místo. Uvidíme… Nechci skončit s rozmlácenou zádí o molo.