Stabilizace na kotvě
Poletování z boku na bok v silném větru na kotvě už určitě máte všichni za sebou. Není to jen nepříjemné, ale také nebezpečné.
V silném větru jsou moderní jachty s krátkým kýlem na kotvě velmi nestabilní. Poletují z boku na bok a opisují kolem kotvy výsek kružnice. V krajních polohách vždy dochází ke škubnutí kotvou, které nakonec může skončit vytržením kotvy ze dna.
Řešení je přitom poměrně snadné. U dvojstěžňových jachet stačí na bezanový stěžeň vytáhnout malou stabilizační plachtu, která je obvykle ušitá speciálně pro tyto účely. Ráhno dotáhneme na střed a od té chvíle se jachta chová jako větrná korouhvička, příď proti větru drží kotva, záď stabilizuje plachta.
Na jednostěžňových jachtách je situace složitější. Speciální plachtu je třeba vytáhnout opačně na zadní stěh a přitáhnout na střed obvykle až dopředu ke stěžni. Stále to není nic nerealizovatelného. Je třeba jen stěh na středu zádi a výtah, kterým plachtu budeme vytahovat. Obvykle půjde o výtah hlavní plachty. trochu složitější je situace na lodích s děleným zadním stěhem, ale i tak problém řešitelný.
Pohyb jachty na kotvě bude s tímto klidnější a díky tomu bude i méně namáhaná kotva.
4781
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Poslední místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku
Poslední místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku
Máme poslední volná místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku. Jde o dubnové třídenní kurzy, které bývají každý rok vyprodané.
Jak stát v přístavu v Řecku
Jak stát v přístavu v Řecku
Mnozí jachtaři, kteří vyrostli (myslím odborně) v posledních letech v Chorvatsku, jsou v Řecku zaskočeni absencí mooringů v přístavech a nutností stát přídí na kotvě. Mnozí to nikdy nedělali… Navíc pokud fouká silný vítr, který je v Řecku častý.