Šrotování lodí ve Švédsku
Co dělat, se starými laminátovými jachtami? Známá otázka: Kam s nimi? Do konce roku je ve Švédsku zdarma šrotují.
Švédsko je zemí lodí. Ve Švédsku je 900 000 lodí. Z oficiálních zdrojů. Z toho 64 000 je opuštěných, nebo plavby neschopných. Zatímco starší dřevěné lodě se mohly rozpadnout v zapomenutých zátokách v podstatě beze stop a se zanedbatelnými škodami na životním prostředí, s laminátem je to jinak. Poločas rozpadu směsi pryskyřice a skelných vláken přesahuje naše chápání.
Proto ve Švédsku vznikl program, který umožňuje švédským majitelům jachet do výtlaku 3 tun nechat své lodě zdarma sešrotovat a recyklovat. Na program přispěla 300 000 EUR Swedish Agency for Marine and Water Mamagement (SWaM). Díky tomuto programu bylo rozšmelcováno cca 500 lodí. Lodí, které takto zmizely z trhu. Majitel jachty musí zaplatit pouze dopravu jachty na vrakoviště. Recyklaci má na starosti Stena Recycling.
I když jde zatím jen o malé číslo z celkového počtu vyřazených lodí, je to dobrý začátek. Akci se věnovala velká pozornost v médiích a uvažuje se o pokračování po 31. prosinci tohoto roku.
4060
Související články
Zkásnout ropáky. Oxfam navrhuje zdanění superjachet a soukromých tryskáčů
Zkásnout ropáky. Oxfam navrhuje zdanění superjachet a soukromých tryskáčů
Britská charitativní organizace Oxfam si v tažení za snižováním emisí skleníkových plynů vyhlédla nový cíl - velmi bohaté lidi, kteří své bohatství rozpouštějí mimo jiné v hektolitrech fosilního paliva. Charitativní organizace tvrdí, že jen za loňský rok by zdanění superjachet a soukromých letadel přineslo britské státní pokladně dvě miliardy liber (60,3 miliardy korun).
Umývání jachet v maríně a metráky saponátu v moři
Umývání jachet v maríně a metráky saponátu v moři
Kolik hektolitrů saponátu skončí každou sobotu v moři v maríně Sukošan/Biograd/Seget/Split… Dovolená na jachtě je taková čistá dovolená. Neškodná na první pohled. Má ale i své stinné stránky.
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
I lodní doprava se snaží snižovat emise. Obviňovaná ze znečišťování ovzduší investuje do ekologických technologií. Utrácí stovky milionů navzdory Václavům Klausům, kteří nikdy neviděli výrazné tání ledu (samozřejmě kromě filmů Ala Gora).