Sprint přes Atlantik
Včera odstartovala regata Transat Jacques Vabre, vrchol letošního roku pro všechny offshore jachtaře. Z přístavu Le Havre vyplulo 79 dvoučlených týmů. Některé z nich mají před sebou trať dlouhou 7500 mil, dvojnásobný souboj s rovníkovými tišinami.
Závod je otevřen pro 4 třídy. Nejrychlejší Ultime (32 m dlouhé trimarany, nejrychlejší offshore lodě na světě, startuje jich 5), dále třída IMOCA (60 stop dlouhé jednotrupé jachty, na kterých se jezdí Vendée Globe, 22 startujících), zajímavé trimarany Ocean Fifty (50 stop dlouhé trimarany, 7 startujících) a nakonec nejnadupanější třída Class 40 (třída, která postupuje mílovými kroky dopředu, díky novým tvarům trupů jachty neuvěřitelně zrychlily, 45 startujících).
Celé startovní pole má za sebou první noc. Na startu foukal nárazový vítr od severozápadu o rychlosti 15 – 20 uzlů. Ten během první noci slábl a nyní se startující sotva pohybují.
Vedoucí trimarany Ultime postávají západně od přístavu Brest. Stojí na místě rychlostí kolem 10 uzlů. Na čele je nejnovější SVR Lazartigue vedený Francoisem Gabartem a Tomem Leperchem. Druhé je Sodebo Ultim 3 Thomase Covilla a Thomase Rouxela. Třetí místo patří favorizovanému Maxi Edmond de Rothschild Francka Cammase a Charlese Caudreliera. Ve vedoucí skupině je i Actual Ultim 3. Čtveřici od sebe dělí jen půl míle. Přes 10 mil ztrácí Banque Populaire XI. Modrý trimaran se protáhl na rozdíl od soupeřů podél pobřeží a zůstává ve slabším větru.
Vedoucí trojice třídy Ocean Fifty zatím drží krok s většími trimarany. Vede Primonial (Rogues/Souben), před Koesio (Le Roux/Macaire) a Solidaires en Peloton (Vauchel-Camus/ Duthill). Zajímavé je, jak poloviční trimarany dokážou držet krok s loděmi Ultime.
Ve třídě IMOCA se podařilo získat náskok 20 mil na soupeře favorizovanému týmu Apivia (Dalin/Meilhat). Několik nočních hodin čelo startovního pole prostálo v bezvětří. Nyní už se čelo znovu pohybuje. Apivia pluje rychlostí 6 uzlů na kurzu, Soupeři míří k pobřeží a budou muset křižovat. Jachty na druhém až osmém místě od sebe dělí jen 5 mil.
S bezvětřím bojují i nejmenší startující jachty Class 40. Startovní pole proplulo souostrovím Channel Islands. Prvních 31 jachet dělí po první noci od sebe jen 10 mil. V této třídě bude zajímavé sledovat, jak si povedou moderní jachty s kulatou přídí. Jejich čas by měl teprve přijít.
Předpověď pro nejbližší hodiny(dny) nasvědčuje, že souboj se slabým větrem potrvá a potáhne se i přes Biskaj. Až na západě Pyrenejského poloostrova se startovní pole dostane do stabilního severního větru.
Trasa závodu se letos liší podle jednotlivých tříd. Nejkratší cestu má před sebou Class 40. Po proplutí mezi Kapverdy zamíří přímo na Martinique (4600 mil). Jachty IMOCA a Ocean Fifty zamíří pod rovník a musí obeplout ostrovy Fernando de Noronha (5800 mil). Třída Ultime pluje ještě dále na jih a obeplouvá ostrovy Trindade. S touto zajížďkou je trasa na Martinique dlouhá 7500 mil.
Polohu lodí můžete sledovat zde.
1961
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?