Složitá situace a jak ji řešit
Anglický magazín Yachting Monthly odpovídal na otázku, co se složitou situací, do které se dostala posádka jachty, když se pokoušela přistát ve velmi silném větru šikmo od mola. Vítr odfoukl příď a záď narážela do mola.
Zajíždění k molu ve chvíli, kdy fouká velmi silný vítr od mola, je složité. Musíte mít rychlost a razanci, to je hlavní. Ale jakmile začnete u mola brzdit, vítr sebere příď a odfoukne ji. To se také stalo posádce na obrázku. Vidíte, že místo u mola je jen krátké, protože před ním stojí další jachta.
Když jachta připlula k molu, stihl vyskočit jediný člen posádky, který uvázal lano ze středního vazáku, které mělo posloužit jako spring. Pak vítr odfoukl příď a záď začala narážet do mola.
Standardní manévr by vypadal tak, že by se kormidelník do springu opřel motorem a jachtu dotáhl k molu. To ale znamená popojet dopředu. A to zde není možné. Tak co s tím?
Grafika Lodní noviny
Osobně bych proti větru nacouval...
Osobně bych doporučoval změnit taktiku. Nezajíždět po přídi, ale na místo zacouvat. Výhoda je zřejmá. Couvání proti větru je snadné. Je to proto, že lodní šroub je na zádi, táhne loď proti větru a ta je směrové stabilní.
Připravíme si dlouhé lano na středový vazák na druhém boku a natáhneme ho na záď. Couváme k molu pomalu, jachtu máme plně pod kontrolou, sledujeme roh zádě, který se blíží k molu. U mola zastavíme, skokan s lanem vyskočí na břeh a napnuté ho zafixuje na vazáku.
Grafika Lodní noviny
...a využil lano ze středového vazáku.
Nyní budeme dávat přední chod. Potřebujeme však, aby nám záď neutekla od mola. Proto stočíme kormidlo od mola. Proud vody od lodního šroubu tlačí záď k molu, přední chod přes spring přiráží jachtu bokem. Síla tohoto manévru je značná a měla by přetlačit i silný vítr.
Následně si chytíme záďové lano a nakonec jdeme uvázat příď. Teprve pak můžeme zařadit neutrál. Dokud není jachta uvázaná, drží ji u mola zařazená rychlost.
2914
Související články
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?