Složitá situace a jak ji řešit
Anglický magazín Yachting Monthly odpovídal na otázku, co se složitou situací, do které se dostala posádka jachty, když se pokoušela přistát ve velmi silném větru šikmo od mola. Vítr odfoukl příď a záď narážela do mola.
Zajíždění k molu ve chvíli, kdy fouká velmi silný vítr od mola, je složité. Musíte mít rychlost a razanci, to je hlavní. Ale jakmile začnete u mola brzdit, vítr sebere příď a odfoukne ji. To se také stalo posádce na obrázku. Vidíte, že místo u mola je jen krátké, protože před ním stojí další jachta.
Když jachta připlula k molu, stihl vyskočit jediný člen posádky, který uvázal lano ze středního vazáku, které mělo posloužit jako spring. Pak vítr odfoukl příď a záď začala narážet do mola.
Standardní manévr by vypadal tak, že by se kormidelník do springu opřel motorem a jachtu dotáhl k molu. To ale znamená popojet dopředu. A to zde není možné. Tak co s tím?
Grafika Lodní noviny
Osobně bych proti větru nacouval...
Osobně bych doporučoval změnit taktiku. Nezajíždět po přídi, ale na místo zacouvat. Výhoda je zřejmá. Couvání proti větru je snadné. Je to proto, že lodní šroub je na zádi, táhne loď proti větru a ta je směrové stabilní.
Připravíme si dlouhé lano na středový vazák na druhém boku a natáhneme ho na záď. Couváme k molu pomalu, jachtu máme plně pod kontrolou, sledujeme roh zádě, který se blíží k molu. U mola zastavíme, skokan s lanem vyskočí na břeh a napnuté ho zafixuje na vazáku.
Grafika Lodní noviny
...a využil lano ze středového vazáku.
Nyní budeme dávat přední chod. Potřebujeme však, aby nám záď neutekla od mola. Proto stočíme kormidlo od mola. Proud vody od lodního šroubu tlačí záď k molu, přední chod přes spring přiráží jachtu bokem. Síla tohoto manévru je značná a měla by přetlačit i silný vítr.
Následně si chytíme záďové lano a nakonec jdeme uvázat příď. Teprve pak můžeme zařadit neutrál. Dokud není jachta uvázaná, drží ji u mola zařazená rychlost.
2435
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?