Sehraná dvojice na palubě je základ pohody
Co nejvíc ulehčí práci skipperovi jachty? Druhá osoba, která zná problematiku a ví, co se bude dít. V takovém případě spadne kormidelníkovi ze zad velké břemeno.
Pojďme se podívat například na problematiku zajíždění do přístavu.
Běžná situace vypadá takto:
Skipper vybere přístav. Skipper prostuduje pilota, předpověď, průvodce po krásách pobřeží. Skipper na základě toho vybere vhodný přístav.
Posádka se sluní na palubě.
Skipper za kormidlem jachty se blíží k přístavu. Snaží si vzpomenout na detaily z pilota. Přemýšlí, jak bude jachta v přístavu stát, na jakém místě, co je třeba připravit.
Posádka se sluní na palubě.
Skipper si svolá posádku, která to nese s nelibostí, protože chtěla začít fotit přístav, případně sebe a přístav (pomocí selfieklacku). Nyní se skipper snaží rozdělit funkce a vysvětlit více či méně chápajícím, co se bude dít a proč není čas na focení.
Posádka nejistě pobíhá po palubě a učí se uzly. Moc se to nedaří.
Skipper oběhne loď, uváže fendry a připraví lana.
Posádka nevěřícně kouká, pilnější jedinci se snaží napodobit vedení lana v uzlu na fendru. Loďák je nad možnosti posádky.
Skipper začíná zajíždět do přístavu a doufá, že skupina pobíhajících po palubě ví, co má dělat a kde stát. Skipper se snaží soustředit na manévr.
Posádka se začíná ptát: „Stojím tady dobře? Na který straně bude mooring? Které lano se hází první? Kde je háček? Co je to mooring? Jak se háček prodlužuje? Co mám dělat s mooringem? Mám s ním jít dopředu? Za který konec mám tahat?
Skipper, který se snažil soustředit na manévr, musí odpovídat na dotazy a posílat posádku tam, kde má být. V té chvíli se ale nestíhá soustředit na manévr, který má provádět. Dobře rozjetý manévr se ztrácí v palbě otázek a loď se blíží k molu podobně, jak náhodně vystřelený projektil.
Posádka zmatkuje, skipper křičí, motor vříská, marinero se tváří, že něco takového ještě nikdy neviděl a zvučným hlasem se snaží řídit loď na dálku.
Nakonec vše nějak dopadne. Skipper je zpocený až na zadku, posádka rozebírá jeho chyby a utěšuje skippera, marinero lituje, že to nenatočil. Je čas jít na večeři, dobře se vyspat a připravit se na to, že toto samé se bude opakovat i zítra.
Vše by ale mohlo být mnohem lepší. A stačil by jeden člen posádky, který ví, co dělat. Který by dokázal ze skippera sundat část břemene, které na něm visí, aby se mohl soustředit jen na své povinnosti. S jachtou snadno zajedete do přístavu ve dvou. Jen skipper a pomocník. Když pomocník ví, co dělat. Vše může být v klidu, bez nervozity a křiku. Mohou to potvrdit účastníci našich kurzů přístavních manévrů. Není třeba zvyšovat hlas, není třeba hysterie.
Naše kurzy přístavních manévrů nejsou určeny jen při skippery, ale také pro jejich parťáky. Naučí se, co se od nich očekává, jak mohou pomoci, co je třeba udělat a kdy. Ale postaví se i za kormidlo, aby celou věc viděli z druhé strany.
Kurzy jsou tedy určeny pro celé manželské či partnerské páry. Výsledkem je klidná plavba bez stresu a bez křiku, příjemnější dovolená.
1944
Související články
Jak z toho ven?
Jak z toho ven?
Jste na lodi sami a potřebujete odplout. Stojíte bokem u mola nemáte příďový propeler, před vámi katamaran, za vámi motorový člun rozměrů hokejového . Vítr fouká podél mola od přídě. Jak z takové svízelné situace ven?
Nové termíny kurzů přístavních manévrů v Praze
Nové termíny kurzů přístavních manévrů v Praze
Všechny termíny přístavních manévrů v Praze byly plné. Dva termíny jsme proto přidali. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte tedy možnost. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Jak se bude pohybovat jachta, pokud příďovým propelerem pošlete příď vlevo? Půjde jen o pohyb přídě, nebo se bude vytáčet i záď? Je důležité vědět, s čím je třeba počítat.