Safety briefing, bezpečnost především 2
V minulém díle jsme probírali první část safety briefingu. Dnes se podíváme na zbývající kapitoly. Ačkoli se nevešly do prvního dílu, jsou neméně důležité.
Za další velmi důležité téma v rámci bezpečnosti se považuje obsluha a manipulace s plynem. Plyn často bývá označován jako největší riziko spojené s pobytem na lodi. Proto je třeba toto téma nevynechat.
Prevence používání plynu (Gas Prevention)
Je důležité vysvětlit, jak plyn na lodi funguje a jaká jsou rizika. Pokud je loď vybavena detektorem, ukázat ho a vysvětlit postup pokud začne pípat. Problém je, že je plyn těžší než vzduch a při úniku se drží dole v prostorách bilge. Zjištění úniku plynu bez detektoru jak tak složité. Proto je velmi důležitá prevence! Minimálně by se měl plyn po vaření vypínat ventilem dole v kuchyni, ještě lépe je ho vypínat přímo na plynové láhvi v kokpitu!
- Plynové láhve v kokpitu
- Ukázat umístění + odvod plynu mimo loď
- Ukázat uzavření a případně i výměnu
- Uzávěr plynu v kuchyni
- Ukázat kde se nachází
- Po každém vaření vypnout přívod
- Ukázat a ověřit funkčnost detektoru plynu
- Při spuštění alarmu vysvětlit způsob jak nejlépe loď vyventilovat
- Ve vhodných podmínkách např. couvání proti větru a otevření všech luken
- Pozor na jiskry (vaření, motor)
Osobní bezpečnost (personal safety)
Toto téma je nejobsáhlejší ze všech. Zaměřuje se na bezpečnost posádky jako takové. Spadají sem i některé věci, které jsme zmiňovali v předešlých okruzích. Například pohyb po palubě v náklonu, riziko práce se stoperem, riziko nechtěné halzy, riziko uklouznutí při vstupu do salonu apod. To všem lze do této kapitoly zahrnout. Nejčastěji se pak ještě přidává důležité téma záchranných vest a bezpečnostních prvků spojených s MOB.
- Záchranné vesty
- Jak fungují
- Jak je zkontrolovat (tableta, hydrostatický mechanismus), světlo, píšťalka
- Každý by si ji měl vyzkoušet, upravit na sebe a mít ji připravenou k použití u sebe v kajutě
- Zdravotní způsobilost posádky
- Zjistit případná omezení a předepsané medikace. Může to zachránit život!
- Alkohol na palubě
- Nastavit si pravidla pro posádku
- Harnessy a safety lines na palubě (jack stay)
- Ukázat princip a fungování harnessů
- K čemu a jak fungují safety lines na palubě (pokud je jimi loď vybavena)
- Případně za co se cvaknout
- Oka v kokpitu
- Vazáky
- Pevné lanoví (vanty, stěhy)
- Nikdy ne pohyblivé lanoví!
- DAN bóje a Podkova
- Vysvětlit princip fungování a umístění na palubě
- MOB
- V teorii vysvětlit jak postupovat pokud taková situace nastane
- Nezapomenout na použití záchranných prostředků
- Vždy použít motor
- Jedná se o život ohrožující situaci, tedy MAYDAY / DSC
- Následná péče při vytažení z vody (riziko šoku a hypotermie)
Jak sami vidíme, téma safety briefingu je opravdu poměrně obsáhlé a zvláště u nováčků na palubě a u nových zájemců o získání kapitánské licence zabere poměrně dost času. Je tedy vždy na kapitánovi, který je za posádku a její bezpečnost zodpovědný, aby uvážil hloubku briefingu v závislosti na zkušenosti posádky. Důležité je si uvědomit, že školení se do určité míry dělá i pro bezpečnost vaší, tedy pro bezpečnost kapitána. Třeba když při pohodové plavbě v bezvětří s rodinou na autopilota uklouznete při čůrání do vody a manželka nebude vědět, kde se autopilot vypíná, je o zábavu postaráno. Nespoléhejte tedy jen na své znalosti a proškolte si posádku. Dobrou praxí je pak také nechat si v lodním deníku podepsat od každého člena posádky, že toto školení absolvoval.
Některé věcoi je možné si vyzkoušet na našich kurzech nouzových situací v Chorvatsku.
726
Související články
Program přednášek na stánku Lodních novin na výstavě For Boat
Program přednášek na stánku Lodních novin na výstavě For Boat
Na výstavě For Boat pro vás budeme mít na našem stánku znovu připraven bohatý program zajímavých přednášek. Budeme začínat v 11:00 a další přednášky přijdou na řadu ve 12:30, 14:00 a 15:30. Kdy vystoupí kdo?
Hledat úkryt před bouří?
Hledat úkryt před bouří?
Bouřlivému počasí je nejlepší se vyhnout. Sledovat předpověď počasí a případně nevyplouvat. Co když mě ale zachytí na moři? Mám se snažit skrýt v přístavu?
Uchycení výtahu hlavní plachty
Uchycení výtahu hlavní plachty
Pokud se budeme bavit o klasické hlavní plachtě, setkáme se s více způsoby, jakými může být uchycen výtah do hlavy plachty. Podle velikosti plachty nám ze stěžně povede buď jedno lano, které se přímo připevní k hlavě plachty. Nebo bude výtah průběžný, tedy na hlavě plachty bude pouze kladka a výtah půjde dvojitě, aby měl silnější převod a větší sílu při vytahování.