Search
× Search
Safety briefing, bezpečnost především 2
Vojtěch Sládeček

Safety briefing, bezpečnost především 2

V minulém díle jsme probírali první část safety briefingu. Dnes se podíváme na zbývající kapitoly. Ačkoli se nevešly do prvního dílu, jsou neméně důležité.

Za další velmi důležité téma v rámci bezpečnosti se považuje obsluha a manipulace s plynem. Plyn často bývá označován jako největší riziko spojené s pobytem na lodi. Proto je třeba toto téma nevynechat.

Prevence používání plynu (Gas Prevention)

Je důležité vysvětlit, jak plyn na lodi funguje a jaká jsou rizika. Pokud je loď vybavena detektorem, ukázat ho a vysvětlit postup pokud začne pípat. Problém je, že je plyn těžší než vzduch a při úniku se drží dole v prostorách bilge. Zjištění úniku plynu bez detektoru jak tak složité. Proto je velmi důležitá prevence! Minimálně by se měl plyn po vaření vypínat ventilem dole v kuchyni, ještě lépe je ho vypínat přímo na plynové láhvi v kokpitu!

  • Plynové láhve v kokpitu
    • Ukázat umístění + odvod plynu mimo loď
      • Ukázat uzavření a případně i výměnu
  • Uzávěr plynu v kuchyni
    • Ukázat kde se nachází
    • Po každém vaření vypnout přívod
  • Ukázat a ověřit funkčnost detektoru plynu
  • Při spuštění alarmu vysvětlit způsob jak nejlépe loď vyventilovat
    • Ve vhodných podmínkách např. couvání proti větru a otevření všech luken
    • Pozor na jiskry (vaření, motor)

Osobní bezpečnost (personal safety)

Toto téma je nejobsáhlejší ze všech. Zaměřuje se na bezpečnost posádky jako takové. Spadají sem i některé věci, které jsme zmiňovali v předešlých okruzích. Například pohyb po palubě v náklonu, riziko práce se stoperem, riziko nechtěné halzy, riziko uklouznutí při vstupu do salonu apod. To všem lze do této kapitoly zahrnout. Nejčastěji se pak ještě přidává důležité téma záchranných vest a bezpečnostních prvků spojených s MOB.

  • Záchranné vesty
    • Jak fungují
    • Jak je zkontrolovat (tableta, hydrostatický mechanismus), světlo, píšťalka
    • Každý by si ji měl vyzkoušet, upravit na sebe a mít ji připravenou k použití u sebe v kajutě
  • Zdravotní způsobilost posádky
    • Zjistit případná omezení a předepsané medikace. Může to zachránit život!
  • Alkohol na palubě
    • Nastavit si pravidla pro posádku
  • Harnessy a safety lines na palubě (jack stay)
    • Ukázat princip a fungování harnessů
    • K čemu a jak fungují safety lines na palubě (pokud je jimi loď vybavena)
    • Případně za co se cvaknout
      • Oka v kokpitu
      • Vazáky
      • Pevné lanoví (vanty, stěhy)
      • Nikdy ne pohyblivé lanoví!
  • DAN bóje a Podkova
    • Vysvětlit princip fungování a umístění na palubě
  • MOB
    • V teorii vysvětlit jak postupovat pokud taková situace nastane
    • Nezapomenout na použití záchranných prostředků
    • Vždy použít motor
    • Jedná se o život ohrožující situaci, tedy MAYDAY / DSC
    • Následná péče při vytažení z vody (riziko šoku a hypotermie)

 

Jak sami vidíme, téma safety briefingu je opravdu poměrně obsáhlé a zvláště u nováčků na palubě a u nových zájemců o získání kapitánské licence zabere poměrně dost času. Je tedy vždy na kapitánovi, který je za posádku a její bezpečnost zodpovědný, aby uvážil hloubku briefingu v závislosti na zkušenosti posádky. Důležité je si uvědomit, že školení se do určité míry dělá i pro bezpečnost vaší, tedy pro bezpečnost kapitána. Třeba když při pohodové plavbě v bezvětří s rodinou na autopilota uklouznete při čůrání do vody a manželka nebude vědět, kde se autopilot vypíná, je o zábavu postaráno. Nespoléhejte tedy jen na své znalosti a proškolte si posádku. Dobrou praxí je pak také nechat si v lodním deníku podepsat od každého člena posádky, že toto školení absolvoval.

Některé věcoi je možné si vyzkoušet na našich kurzech nouzových situací v Chorvatsku.

452
Na horu