Safety briefing, bezpečnost především 2
V minulém díle jsme probírali první část safety briefingu. Dnes se podíváme na zbývající kapitoly. Ačkoli se nevešly do prvního dílu, jsou neméně důležité.
Za další velmi důležité téma v rámci bezpečnosti se považuje obsluha a manipulace s plynem. Plyn často bývá označován jako největší riziko spojené s pobytem na lodi. Proto je třeba toto téma nevynechat.
Prevence používání plynu (Gas Prevention)
Je důležité vysvětlit, jak plyn na lodi funguje a jaká jsou rizika. Pokud je loď vybavena detektorem, ukázat ho a vysvětlit postup pokud začne pípat. Problém je, že je plyn těžší než vzduch a při úniku se drží dole v prostorách bilge. Zjištění úniku plynu bez detektoru jak tak složité. Proto je velmi důležitá prevence! Minimálně by se měl plyn po vaření vypínat ventilem dole v kuchyni, ještě lépe je ho vypínat přímo na plynové láhvi v kokpitu!
- Plynové láhve v kokpitu
- Ukázat umístění + odvod plynu mimo loď
- Ukázat uzavření a případně i výměnu
- Uzávěr plynu v kuchyni
- Ukázat kde se nachází
- Po každém vaření vypnout přívod
- Ukázat a ověřit funkčnost detektoru plynu
- Při spuštění alarmu vysvětlit způsob jak nejlépe loď vyventilovat
- Ve vhodných podmínkách např. couvání proti větru a otevření všech luken
- Pozor na jiskry (vaření, motor)
Osobní bezpečnost (personal safety)
Toto téma je nejobsáhlejší ze všech. Zaměřuje se na bezpečnost posádky jako takové. Spadají sem i některé věci, které jsme zmiňovali v předešlých okruzích. Například pohyb po palubě v náklonu, riziko práce se stoperem, riziko nechtěné halzy, riziko uklouznutí při vstupu do salonu apod. To všem lze do této kapitoly zahrnout. Nejčastěji se pak ještě přidává důležité téma záchranných vest a bezpečnostních prvků spojených s MOB.
- Záchranné vesty
- Jak fungují
- Jak je zkontrolovat (tableta, hydrostatický mechanismus), světlo, píšťalka
- Každý by si ji měl vyzkoušet, upravit na sebe a mít ji připravenou k použití u sebe v kajutě
- Zdravotní způsobilost posádky
- Zjistit případná omezení a předepsané medikace. Může to zachránit život!
- Alkohol na palubě
- Nastavit si pravidla pro posádku
- Harnessy a safety lines na palubě (jack stay)
- Ukázat princip a fungování harnessů
- K čemu a jak fungují safety lines na palubě (pokud je jimi loď vybavena)
- Případně za co se cvaknout
- Oka v kokpitu
- Vazáky
- Pevné lanoví (vanty, stěhy)
- Nikdy ne pohyblivé lanoví!
- DAN bóje a Podkova
- Vysvětlit princip fungování a umístění na palubě
- MOB
- V teorii vysvětlit jak postupovat pokud taková situace nastane
- Nezapomenout na použití záchranných prostředků
- Vždy použít motor
- Jedná se o život ohrožující situaci, tedy MAYDAY / DSC
- Následná péče při vytažení z vody (riziko šoku a hypotermie)
Jak sami vidíme, téma safety briefingu je opravdu poměrně obsáhlé a zvláště u nováčků na palubě a u nových zájemců o získání kapitánské licence zabere poměrně dost času. Je tedy vždy na kapitánovi, který je za posádku a její bezpečnost zodpovědný, aby uvážil hloubku briefingu v závislosti na zkušenosti posádky. Důležité je si uvědomit, že školení se do určité míry dělá i pro bezpečnost vaší, tedy pro bezpečnost kapitána. Třeba když při pohodové plavbě v bezvětří s rodinou na autopilota uklouznete při čůrání do vody a manželka nebude vědět, kde se autopilot vypíná, je o zábavu postaráno. Nespoléhejte tedy jen na své znalosti a proškolte si posádku. Dobrou praxí je pak také nechat si v lodním deníku podepsat od každého člena posádky, že toto školení absolvoval.
Některé věcoi je možné si vyzkoušet na našich kurzech nouzových situací v Chorvatsku.
599
Související články
Proč je otěž nebezpečná
Proč je otěž nebezpečná
Dávat pozor na halzu! Pro většinu samozřejmý bezpečnostní imperativ. Najdou se však tací, kteří nevědí, co je halza. Potom těžko budou vědět, proč si mají při halze dávat pozor.
Co znamená závlačka na palubě?
Co znamená závlačka na palubě?
Ráno vylezete na palubu, jdete se podívat na příď a najdete matičku (závlačku, něco podobného). Pro hosta na palubě (nejachtaře) nedůležité smetí, které kopne přes palubu. Pro jachtaře důvod k bolení hlavy.
To nemůže být pravda…
To nemůže být pravda…
Připravuje se webinář na téma bezpečnost plavby v Rudém moři. Nebylo by to zajímavé, kdyby organizátorem nebyli Hútíové, vojenská skupina způsobující nebezpečnost plavby v Rudém moři. Útočí v Rudém moři na nákladní lodě drony a raketami.