S katamaránem bokem k molu v silném větru
Dostat vysoký katamaran bokem k molu, od kterého fouká silný vítr, nemusí být jednoduché. Pokud nevíte, jak na to. Když víte co a jak, rázem je z hlavobolu dětská hra.
Turistické katamarany jsou hodně vysoké, proto jsou snášeny větrem více než jednotrupé jachty. Svoji roli ve snášení hraje i menší plocha laterálu, hlavně chybějící hluboký kýl. Při silném bočním větru je pak jasné, že dostat loď bokem proti větru nebude snadné.
V takové situaci je dobré se zamyslet, přestat zkoušet neproveditelné a pomoci si lanem.
Fouká-li vítr od mola, je nejjednodušší k molu zajet zádí, vyvázat se záďovým lanem, využít velkou páku široké jachty a zabrat protilehlým motorem.
Začneme tím, že si na záď do místa, kde se katamaran může opřít trupem o molo, pověsíme velkou kouli (fendr). Ostatní umístíme na bok běžně pro stání bokem. Na zadní vazák si připravíme vyvazovací lano, druhé lano máme připraveno na vazáku na přídi.
Nyní zacouváme zádí k vazáku (je jedno, jestli kolmo, nebo šejdrem) a vyvážeme záďové vyvazovací lano. Lano na pravoboku je fixováno a začíná práce s motory. Motorem na pravoboku lano zlehka napneme. Nyní přidáme motor na levoboku a přidáváme plyn, dokud se katamaran nezačne sunout bokem k molu. S plynovými pákami pracujeme podle toho, jak moc se katamaran stáčí. Regulujeme, aby přirazil k molu bokem, nikoli přídí. Na zádi je katamaran opře, která trup chrání. U mola necháme běžet motory do chvíle, než vyvážeme příďové lano.
Pokud se budete chtít naučit manévrovat s katamaránem od profesionála Jirky Pacáka, máme poslední 3 místa na jarních kurzech přístavních manévrů na katamaranu v Chorvatsku.
1808
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.