Revoluční záchranný systém Viking půjde do ostrého provozu
Nafukovací záchranné zařízení Viking Life Craft bude na Novém Zélandu nasazeno poprvé v praxi. Tamní provozovatel trajektů KiwiRail se rozhodl pro tuto technologii, která může ušetřit nejen místo na palubě, ale paradoxně také řadu životů námořníků, a to aniž bude kdy použita ke svému hlavnímu účelu.
Soustavu dánské záchranné technologie Viging LifeCraft tvoří čtyři nafukovací záchranné čluny pro 200 osob, skluzavky námořního evakuačního systému MES a plně elektrické motory Torqueedo pro pohon člunů. Aktivace soustavy je automatizovaná a digitalizovaná. Automatická je i kontrola funkčnosti, což zjednodušuje cvičení a zkušební procedury.
Kromě primární funkce záchrany životů má tato technologie oproti konvenčním řešením dvě přednosti. První z nich je kompaktnost - všechny komponenty se vejdou do jediné „bedny“, kterou lze umístit na palubu nebo zabudovat do boku trupu. Jelikož drtivá většina osobních lodí nemusí záchranné prostředky naštěstí nikdy použít, jsou mnohými majiteli lodí často považovány za nutné zlo, které jen zabírá spoustu místa. Toto řešení uvolní cenný prostor na palubě, který může být využit účelněji.
Druhým přínosem je zvýšení bezpečnosti posádky. Tu tyto automatizované systémy zvyšují tím, že u nich není nutné povinné cvičení se spouštěním záchranných člunů, které až příliš často končí pádem člena posádky z výšky do moře. Podle britské společnosti P&I v roce 2010 se nácvik spouštění záchranných člunů podílel jednou šestinou na všech úmrtích námořníků při výkonu povolání. Po zavedení technologie MES, kterou kromě Viking LilfeCraft nabízí například firma Survitec Seaheaven, volají i provozovatelé kontejnerových lodí.
Jako první ale bude mít technologii na svých lodích novozélandská KiwiRail, která ročně přepraví přibližně 800 tisíc cestujících mezi Severním a Jižním ostrovem Nového Zélandu. Půjde o lodě, které staví Hyundai Mipo. „Jde o nejmodernější bezpečnostní systém, který je navíc praktický, lehký i vizuálně přitažlivý,“ řekl Anders Ørgård, generální ředitel projekční společnosti OSK-ShipTech, která se podílí na stavbě nových trajektů KiwiRail.
Systém od výše zmíněné konkurenční firmy Survitec Seahaven bude možná brzy k vidění na nové sérii lodí společnosti Norwegian Cruise Line.
581
Související články
Jak rychle můžeme plout?
Jak rychle můžeme plout?
Víte, jakou maximální rychlostí můžete na moři plout? 10, 20, 50 uzlů? Tak tedy kolik?
Teplota vody jako rizikový faktor
Teplota vody jako rizikový faktor
Jachtařům se zdá jachting stejně nebezpečnou činností, jako přecházení Strakonické na světlech na Smíchově u lihovaru. Ano, určité riziko vždy existuje… Takové pojišťovny to ale vidí jinak.
Princezna v plamenech
Princezna v plamenech
Dva lidé byli zachráněni z 18metrové motorové jachty Princess jménem Peroni, která začal hořet nedaleko břehů ostrova Wight na jižním pobřeží Spojeného království. Přestože ze záběrů je patrné, že plameny loď zcela pohltily, dvojice vyvázla bez zranění.