Refování na katamaranu
Jirka Pacák kterého zná (skoro) každý náš turistický jachtař, nám poslal zajímavý námět na článek. Je to refovací tabulka katamaranů Lagoon. Jedná se o tabulku, kterou našel na více modelech, není tedy podmíněna délkou katamaranu.
Tabulka má dva hlavní sloupce, jeden pro úhel zdánlivého větru (AWA) od 30°do 70°, tedy na stoupačku. Druhý sloupec je od 70° na vítr dále, tedy na bočák a zadobok.
Pro méně zkušené jachtaře ještě uvádíme, že zdánlivý vítr je vítr, který na loď působí, tedy vektorový součet skutečné rychlosti větru a pohybu lodi (pokud pojedeme kabrioletem za bezvětří rychlostí 100 km/h, zdánlivý vítr má rychlost 100 km/h a směr opačný směru jízdy).
Zajímavé na tabulce je, že první ref na hlavní plachtě se nasazuje až při 26 uzlech zdánlivého větru na stoupačce, ale 20 uzlech větru na bočák. Zde je třeba si uvědomit, že při 26 uzlech zdánlivého větru na stoupačku se jedná cca o 20 uzlů skutečného větru. Při 20 uzlech zdánlivého na zadobok půjde o cca 30 uzlů skutečného větru.
Gena se začíná zmenšovat nad 30 uzlů zdánlivého na stoupačku a 24 na bok a zadobok.
Další údaje najdete v tabulce. Je vidět, že tradiční turistické katamarany rozhodně nejsou přeplachtěné a plné plachty uvezou velmi dlouho.
4068
Související články
Opuštěný katamaran na Atlantiku
Opuštěný katamaran na Atlantiku
Švédský katamaran Leopard 45 Karolina Viking byl opuštěn posádkou na Atlantiku západně od Kapverd. A vině bylo zatékání vody k motoru na pravoboku.
Typy refování klasické hlavní plachty
Typy refování klasické hlavní plachty
Pokud si vybíráme loď na charter, jedním z hlavních kritérií bývá, jaký typ hlavní plachty si zvolíme. Na výběr je mezi rolovací a klasickou hlavní plachtou s lazy bagem. Každá z variant má samozřejmě své plusy i mínusy. Záleží tedy, jaký je účel plavby, jak mám zkušenou posádku apod. U klasické hlavní plachty, která bývá jasnou volbou pro zkušenější kapitány, se můžeme setkat s velmi odlišnými typy refování. Jaké se tedy používají způsoby refování hlavní plachty?
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?