Refování na katamaranu
Jirka Pacák kterého zná (skoro) každý náš turistický jachtař, nám poslal zajímavý námět na článek. Je to refovací tabulka katamaranů Lagoon. Jedná se o tabulku, kterou našel na více modelech, není tedy podmíněna délkou katamaranu.
Tabulka má dva hlavní sloupce, jeden pro úhel zdánlivého větru (AWA) od 30°do 70°, tedy na stoupačku. Druhý sloupec je od 70° na vítr dále, tedy na bočák a zadobok.
Pro méně zkušené jachtaře ještě uvádíme, že zdánlivý vítr je vítr, který na loď působí, tedy vektorový součet skutečné rychlosti větru a pohybu lodi (pokud pojedeme kabrioletem za bezvětří rychlostí 100 km/h, zdánlivý vítr má rychlost 100 km/h a směr opačný směru jízdy).
Zajímavé na tabulce je, že první ref na hlavní plachtě se nasazuje až při 26 uzlech zdánlivého větru na stoupačce, ale 20 uzlech větru na bočák. Zde je třeba si uvědomit, že při 26 uzlech zdánlivého větru na stoupačku se jedná cca o 20 uzlů skutečného větru. Při 20 uzlech zdánlivého na zadobok půjde o cca 30 uzlů skutečného větru.
Gena se začíná zmenšovat nad 30 uzlů zdánlivého na stoupačku a 24 na bok a zadobok.
Další údaje najdete v tabulce. Je vidět, že tradiční turistické katamarany rozhodně nejsou přeplachtěné a plné plachty uvezou velmi dlouho.
4328
Související články
Těžko uvěřitelné škody na katamaranu Melita
Těžko uvěřitelné škody na katamaranu Melita
Před 14 dny se v bouřlivém počasí u Zadaru začal potápět katamaran Melita jezdící na lince Zadar – Sali – Zadar. Jeden trup katamaranu prakticky přestal existovat.
Proč do katamaranu Melita zatékalo?
Proč do katamaranu Melita zatékalo?
Před týdnem se před Zadarem v bouřlivém počasí potápěl trajekt/katamaran Melita. Proč k dramatické situaci došlo?
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?