Radar, nejlepší pomocník pro kotvení
Připlujete v noci do zátoky a potřebujete zakotvit. S odhadem je to však v noci horší a vy se bojíte, abyste se ráno neprobudili na pláži. V takovém případě je radar nejlepší pomocník.
Máte-li na palubě radar, stačí si zmenšit RANGE na potřebné minimum (abychom viděli jen zátoku kolem nás) a v té chvíli si kurzorem snadno odměříme vzdálenosti od pobřeží. Také můžete použít VRM (variable range marker). Nastavíte si VRM na předpokládanou délku kotevního řetězu a v místě, kde chcete spustit kotvu, uvidíte, jestli se v krajních polohách dostanete až ke břehu, nebo jste v bezpečí.
Radar zobrazuje vzdálenost echa (odrazu pobřeží, bóje, jiné lodi) od vás. V tomto je velmi přesný.
Proč nejde použít mapový plotter?
I když je naše GPS pozice dnes velmi přesná, chyba může být ve zkreslené poloze míst na mapě. Jistě se vám již stalo, že jste podle plotteru pluli po pevnině, nebo že jachta stála v maríně jinde než ve skutečnosti. To je způsobeno zkreslením, ke kterému došlo při převodu starších map na mapy s mapovým datem WGS 84, které je univerzální pro přístroje GPS.
Podle mapového plotteru není dobré určovat vzdálenost ke břehu, protože ve skutečnosti může být naše pozice výrazně jiná.
8240
Související články
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Charter a kotvení na jihu Turecka
Charter a kotvení na jihu Turecka
Náš oblíbený čtenář a kamarád Ludo Launer nám poslal užitečné informace o charteru a kotvení na jihu Turecka. Text je ponechán v jazyku našich východních sousedů, proto může být pro mladé jachtaře, kteří nás obvykle nečtou, nesrozumitelný.