Radar, nejlepší pomocník pro kotvení
Připlujete v noci do zátoky a potřebujete zakotvit. S odhadem je to však v noci horší a vy se bojíte, abyste se ráno neprobudili na pláži. V takovém případě je radar nejlepší pomocník.
Máte-li na palubě radar, stačí si zmenšit RANGE na potřebné minimum (abychom viděli jen zátoku kolem nás) a v té chvíli si kurzorem snadno odměříme vzdálenosti od pobřeží. Také můžete použít VRM (variable range marker). Nastavíte si VRM na předpokládanou délku kotevního řetězu a v místě, kde chcete spustit kotvu, uvidíte, jestli se v krajních polohách dostanete až ke břehu, nebo jste v bezpečí.
Radar zobrazuje vzdálenost echa (odrazu pobřeží, bóje, jiné lodi) od vás. V tomto je velmi přesný.
Proč nejde použít mapový plotter?
I když je naše GPS pozice dnes velmi přesná, chyba může být ve zkreslené poloze míst na mapě. Jistě se vám již stalo, že jste podle plotteru pluli po pevnině, nebo že jachta stála v maríně jinde než ve skutečnosti. To je způsobeno zkreslením, ke kterému došlo při převodu starších map na mapy s mapovým datem WGS 84, které je univerzální pro přístroje GPS.
Podle mapového plotteru není dobré určovat vzdálenost ke břehu, protože ve skutečnosti může být naše pozice výrazně jiná.
7804
Související články
Jak vysoko umístit anténu
Jak vysoko umístit anténu
Na jachtě máme celou řadu antén. A každá chce své. My se podíváme na umístění trojice nejčastěji užívaných, tedy na anténu satelitní navigace, VHF a anténu radaru. Kde má která své místo?
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.