Radar, nejlepší pomocník pro kotvení
Připlujete v noci do zátoky a potřebujete zakotvit. S odhadem je to však v noci horší a vy se bojíte, abyste se ráno neprobudili na pláži. V takovém případě je radar nejlepší pomocník.
Máte-li na palubě radar, stačí si zmenšit RANGE na potřebné minimum (abychom viděli jen zátoku kolem nás) a v té chvíli si kurzorem snadno odměříme vzdálenosti od pobřeží. Také můžete použít VRM (variable range marker). Nastavíte si VRM na předpokládanou délku kotevního řetězu a v místě, kde chcete spustit kotvu, uvidíte, jestli se v krajních polohách dostanete až ke břehu, nebo jste v bezpečí.
Radar zobrazuje vzdálenost echa (odrazu pobřeží, bóje, jiné lodi) od vás. V tomto je velmi přesný.
Proč nejde použít mapový plotter?
I když je naše GPS pozice dnes velmi přesná, chyba může být ve zkreslené poloze míst na mapě. Jistě se vám již stalo, že jste podle plotteru pluli po pevnině, nebo že jachta stála v maríně jinde než ve skutečnosti. To je způsobeno zkreslením, ke kterému došlo při převodu starších map na mapy s mapovým datem WGS 84, které je univerzální pro přístroje GPS.
Podle mapového plotteru není dobré určovat vzdálenost ke břehu, protože ve skutečnosti může být naše pozice výrazně jiná.
7775
Související články
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.