Pyrotechnika na lodi a její použití, 4. část
V dnešním článku se zaměříme na poslední zbývající součást pyrotechnické sady, která se nachází na plavidle. Řeč bude o nouzové dýmovnici.
Jedná se zpravidla o plovoucí „plechovku“, naplněnou oranžovým dýmem. Setkat se však výjimečně můžeme i s ruční dýmovnicí.
Dýmovnice se opět aktivuje vytrhnutím pojistky a vždy by se měla hodit na závětrnou stranu do moře. Zhruba po 5 vteřinách začne dýmovnice produkovat oranžově zbarvený dým, který bude unikat cca 3 minuty. Její užití se většinou doporučuje za klidnějšího počasí. Při dobré viditelnosti je kouř vidět na vzdálenost cca 5-7 NM. Jedná se tedy o nouzový signál, který je dobré použít pouze při vizuálním kontaktu s potencionálním zachráncem.
V odborné literatuře se dočteme, že dýmovnice může být velmi dobrým pomocník pro zviditelnění se před příletem záchranné helikoptéry. Dým také pomáhá pilotovi dobře monitorovat proudící vítr na hladině.
Na závěr je důležité podotknout, že se jedná o denní nouzový signál. Použití dýmovnice v noci by se logicky míjelo účinkem.
794
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.