První tunel pro námořní lodě na světě dostal zelenou
První tunel na světě, kterým budou moci proplouvat námořní lodě až do šířky 25,5 metru, dostal od norské vlády zelenou a může se začít pracovat na jeho přípravě. Cena mimořádného díla by měla dosáhnout 2,8 miliardy NOK, tedy cca 7 246 140 000 Kč.
Důvodem pro stavbu extrémně nákladného projektu je snaha vyhnout se nebezpečným vodám u poloostrova Stad, kde se střetává Severní a Norské moře. Místo je považováno za jedno z nejnebezpečnějších pro lodní provoz z celého Norska. Námořní tunel protne šíji poloostrova Stad v délce 1,7 km. Zatím je nutné poloostrov obeplouvat a vydávat se na otevřené moře, kde jsou lodě vystavené plnému náporu bouřlivého počasí.
Nejde o novou myšlenku, v Norsku se o ní mluvilo již několik desetiletí. Novou energii projekt získal až v roce 2017, kdy bylo zvoleno místo pro proražení tunelu. Nyní už se hovoří o dokončení v letech 2025/2026.
Je ale třeba ještě vykutat 3 miliony kubických metrů skály. Podjezdová výška tunelu bude 37 metrů, hloubka 12 metrů. Dohromady bude díra ve skále vysoká téměř 50 metrů. To odpovídá Petřínské rozhledně.
Šířka kanálu je plánována na 26,5 metru, celková šíře s chodníkem na každé straně bude činit 36 metrů.
Grafika: Norwegian Coastal Administration
24907
Související články
Vikingský nájezd po 1000 letech
Vikingský nájezd po 1000 letech
Evropskými vodami se po mnoha staletích opět plaví tradiční vikingská loď. Sice je kromě plachet vybavena i elektrickým pohonem, ale jinak je Saga Farmann věrnou kopií lodi Klastad, která se potopila v roce 998. Jejím cílem je Istanbul a smyslem říční plavby skrze kontinent má být mimo jiné osvěžení „starého přátelství“ mezi Skandinávií a Tureckem.
Ve Švédsku půjde do provozu první samočinný trajekt
Ve Švédsku půjde do provozu první samočinný trajekt
První samořiditelný trajekt pro přepravu osob na světě půjde letos v červnu do provozu ve Švédsku. Plně elektrický trajekt bude operovat ve Stockholmu mezi městskými čtvrti Kungsholmen a Södermalm. Dodavateli jsou norské společnosti Torghatten a Zeabuz.
Zběsilý finský elektromotorák uhání vpřed 51 uzly
Zběsilý finský elektromotorák uhání vpřed 51 uzly
Finská společnost Axopar, která na vlnách vyznává především rychlost, se rozhodla zařadit do svých motorizací také elektrický pohon. Kdo by očekával, že se tím vzdává své záliby ve vysoké hladině adrenalinu v krvi, mýlil by se.