Proč nerefuji genu?
Vítr sílí, jachty kolem refují, ale na naší lodi je stále venku celá gena. Proč nechávat genu do poslední chvíle venku celou a proč raději refovat hlavní plachtu?
Důvod je jednoduchý. Plachta má nějaký profil, který se blíží ideálu, pokud je vytažená celá. Jakmile ji začneme rolovat, profil se znehodnotí a za předním stěhem vznikne nehezký a neúčinný pytel, se kterým již není možné stoupat tak ostře, jako bylo možné stoupat s celou genou.
Je zde ještě jeden důvod. Je-li plachta venku celá, je vidět na špionky, podle kterých je možné se při vedení jachty řídit.
Výše uvedené má samozřejmě své hranice. Ty jsou dány velikostí a pevností geny. Bude-li foukat hodně přes 20 uzlů, již bude nutné sbalit i genu. V opačném případě riskujeme její poškození.
Se sílícím větrem tedy začínáme refovat hlavní plachtu. Snížíme tím také návětrnost jachty (stáčení se proti větru). Až mnohem později zarefujeme i genu. Toto platí dvojnásob při plavbě na stoupačku.
5998
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?
Označte si výtah hlavasky
Označte si výtah hlavasky
Víte, proč je dobré si na jachtě s klasickým refováním označit výtah u stoperu? Jak vám to usnadní život?