Proč nejsou dvě kotvy bezpečnější než jedna
Pozor! Jste na kotvišti a blíží se nečas, myšleno špatné počasí! Uvažujete, že by stálo za to použít druhou kotvu, která by měla učinit vaše stání bezpečnější. Jaký je to nápad?
Nebudeme se nyní bavit o offshore majitelských lodích, které jsou připravené na plavbu do Antarktidy. Mluvíme o běžných charterových lodích a posádce, která má hmmm… Prostě běžné charterové zkušenosti.
Dvě kotvy z přídě do V
Grafika Lodní noviny
Dvě kotvy do V
Jednou z možností kotvení na dvě kotvy jsou dvě kotvy z přídě do V. Na obrázku to vypadá výborně. Zdá se, že loď bude držena dvojnásobnou silou. Není to pravda. Jachta není gymnasta visící na kruzích. Vítr si s jachtou pohrává a ta visí jednou za jednu kotvu a za chvíli za kotvu druhou. Tahu tak po většinu doby čelí jen jedna kotva. Podobně jako když stojíte na jedné kotvě.
Dvě kotvy do tandemu
Grafika Lodní noviny
Dvě kotvy do tandemu.
U dvou kotev do tandemu je situace lepší. Na hlavní kotvu přiděláme přes šekl kus řetězu a další kotvu. Když se kotvy zaryjí do dna, zabírají obě. Přídržná síla roste. Potud to vypadá dobře. Přesto bych ani tento způsob nedoporučoval, nebo jen po velmi detailním zvážení.
Proč raději ne
Hlavní problém dvojice kotev je jejich vytahování. Při něm se může stát, že budeme proklínat chvíli, kdy jsme nápad dostali. Problémem je složitá manipulace za složitých podmínek.
Uvažuji-li o podobném opatření, znamená to, že se na nás chystá divoké počasí (Nečas, pardon nečas). Nyní si představte, že jste zakotveni do V, je tu bouřka a kotvy přestávají držet. Je třeba akce. Vytáhnout kotvy. Je nutné si pomáhat motorem, přitom dávat pozor na lano ve vodě. Za světla nic složitého, ve tmě, za bouřky, za silného větru a deště jde o mimořádně riskantní záležitost. Komunikace z přídě na záď je v podstatě nemožná a lano ve vodě je pro loď smrtelným nebezpečím. Namotání lana na lodní šroub znamená téměř jisté ztroskotání.
U dvojice kotev do tandemu je situace mnohem jednodušší. První kotvu vytáhneme. Nyní stačí chytit řetěz druhé a vytáhnout jí. Nehrozí už sice namotání na lodní šroub, řetěz je jen krátký, ale stále mohou vzniknout škody na majetku a zdraví. Kdo zažil silnou bouřku na kotvišti, při které přestávají držet kotvy, asi si dovede představit, jak nesnadné je na příďovém kování chytit řetěz druhé kotvy a začít jí vytahovat, aby jí bylo možné dostat na palubu a demontovat. V lepším případě to vypadá na záseky kotvou do přídě, v horším případě může dojít ke zranění.
Ani v jednom případě neříkám, že je to nemožné. Je to riskantní, nebezpečné jak pro loď, tak i pro zdraví posádky. Proto raději kotvit jen na jednu kotvu (doufejte, že má vaše loď pořádnou kotvu), nebo se raději při špatné předpovědi zajeďte schovat do přístavu.
Pokud vás zajímá více o kotvení, můžete se podívat na naší online přednášku.
2359
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?