Proč je tak revoluční?
Nový rekordní trimaran Sodebo 3 je revoluční lodí. Na první pohled je znát posun nástavby dopředu, ale to je ta revoluce? Kde jsou změny, které mají loď posunout za hranici dnešních možností?
O novém Ultim trimaranu jsme již něco málo napsali. Pojďme se ale na něj podívat detailněji. Stojí to za to.
Situaci nejprve zamotá to, že plováky a střední trup trimaranu jsou vyrobeny ve stejných formách, jako u nešťastného trimaranu Banque Populaire iX. Ten trimaran nepřežil svůj první sólový závod přes Atlantik. Po zlomení příčníku se trimaran překlopil a bouřlivé počasí z něj nadělalo karbonová trsátka předtím, než bylo možné ho dotáhnout ke břehu.
Z jedné formy?
Trup a plováky jsou tedy stejné. Vše ostatní je však jiné. Jak jsme si již řekli, nástavba je posunuta dopředu. Dokonce až před stěžeň. Místo velké ovládací platformy na zádi je zde jen nevelký kokpit před stěžněm. Odtud bude Thomas Coville trimaran ovládat.
Radikální zvýšení efektivity
Důvodem pro tento posun je hlavní plachta. Díky nástavbě před stěžněm je možné umístit ráhno hlavní plachty téměř až na palubu. Tím se minimalizují turbulence, které vznikají mezi plachtou a trupem lodě. Mohou snižovat efektivnost hlavní plachty až o 25 %.
Díky tomuto zvýšení výkonu bylo možné použít kratší stěžeň o 3 metry. Nižší stěžeň znamená vyšší stabilitu, lepší chování na vodě. Dále bylo možné zmenšit plochu kormidel, což znamená menší odpor.
Až 50 uzlů
Výsledkem by měla být vyšší rychlost. Vyjdou-li předpoklady, měl by trimaran dokázat předjíždět v Jižním oceánu meteorologické systémy. Zatím to bylo tak, že závodníci vpluli do systému, usadili se před studenou frontou a zde se pohybovali tak rychle, jak se pohybovala fronta. Coville u své nové lodě očekává, že frontě (a tedy i systému) ujede, tranzitní zónou dožene předchozí systém, do něj naskočí a opět bude rychlejší.
Takové jsou představy. Uvidíme, jaká bude realita. 14. března by mělo začít testování nového Ultim trimaranu. V příštích 4 letech je program nabitý. 3 plavby kolem světa a 14 závodů přes Atlantik. To je slušná porce. Hlavním cílem přitom je, obeplout svět sólo za méně než 40 dnů.
Loď stála hlavního sponzora Sodebo 10 milionů EUR. Tak je třeba s ní pořádně brázdit oceány. Jen připomínám, že firma Sodebo je výrobce plněných baget, salátů, těstovin a jiného rychlého občerstvení.
5263
Související články
Strukturální problémy trimaranu Neel
Strukturální problémy trimaranu Neel
Německý majitel trimaranu Neel 47 ukazuje strukturální problémy na lodi, kterou vlastní 4 roky. Praskliny po celé lodi, utrhané přepážky, určitě nelze říci, že se jedná o loď v plavbyschopném stavu.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Trojice vedoucích jachet Arkea Ultim Challenge má za sebou mys Horn a hledá cestu na sever Atlantikem. 4700 mil do cíle pro vedoucího Caudreliera. Co o dosavadním průběhu závodu říká hvězda oceánského jachtingu Loick Peyron?