Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenou.
Stojíte na kotvě, černá koule odpočívá pod sedačkou u navigačního stolku. Nebo o ní ani nevíte. Najednou rána! Vrazila do vás jiná loď. Na první pohled je zřejmé, že to nebude levné. Škody jsou takové, že to určitě žvýkačkou nezamáznete.
Zdá se vám, že rozdělení viny je jasné. Vy jste stáli na kotvě, druhá loď do vás vrazila. Jenže skipper druhé lodě se začne ohánět tím, že nevěděl, že jste na kotvě, a že jste mu měl dát přednost. Povídá něco o absenci černé koule…
I když si to nechcete přiznat, má pravdu. Stáli jste na kotvě, to ano, ale neměli jste vyvěšenou černou kouli, která na kotvení ve dne upozorňuje. Stačí, aby se do toho pustil právník a celá situace vypadá najednou jinak. A to ještě máte štěstí, že jste si neotevřel před kolizí láhev piva.
Zkuste o vyvěšování černé koule uvažovat takto. Dvojnásob to platí, pokud kotvíte víceméně na otevřeném moři. Příkladem budiž kotvení před zátokou Hvar. Je tam velký provoz a některé lodě stojí mimo zátoku. Ke kolizi může dojít snadno.
Nevyvěšení černé koule se vám může pěkně prodražit. A přitom taková blbost...
9927
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?