Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenou.
Stojíte na kotvě, černá koule odpočívá pod sedačkou u navigačního stolku. Nebo o ní ani nevíte. Najednou rána! Vrazila do vás jiná loď. Na první pohled je zřejmé, že to nebude levné. Škody jsou takové, že to určitě žvýkačkou nezamáznete.
Zdá se vám, že rozdělení viny je jasné. Vy jste stáli na kotvě, druhá loď do vás vrazila. Jenže skipper druhé lodě se začne ohánět tím, že nevěděl, že jste na kotvě, a že jste mu měl dát přednost. Povídá něco o absenci černé koule…
I když si to nechcete přiznat, má pravdu. Stáli jste na kotvě, to ano, ale neměli jste vyvěšenou černou kouli, která na kotvení ve dne upozorňuje. Stačí, aby se do toho pustil právník a celá situace vypadá najednou jinak. A to ještě máte štěstí, že jste si neotevřel před kolizí láhev piva.
Zkuste o vyvěšování černé koule uvažovat takto. Dvojnásob to platí, pokud kotvíte víceméně na otevřeném moři. Příkladem budiž kotvení před zátokou Hvar. Je tam velký provoz a některé lodě stojí mimo zátoku. Ke kolizi může dojít snadno.
Nevyvěšení černé koule se vám může pěkně prodražit. A přitom taková blbost...
10443
Související články
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Charter a kotvení na jihu Turecka
Charter a kotvení na jihu Turecka
Náš oblíbený čtenář a kamarád Ludo Launer nám poslal užitečné informace o charteru a kotvení na jihu Turecka. Text je ponechán v jazyku našich východních sousedů, proto může být pro mladé jachtaře, kteří nás obvykle nečtou, nesrozumitelný.