Přesnost náměrů
Pojďme se vrátit ke starým navigačním metodám, tedy k náměrům. Stále se najdou tací, pro které to je zábava. Víte, kde jste, pokud zpřesníte dva náměry třetím?
Poloha ze dvou náměrů je jasná. Dva náměry se protnou a tam jsme. Není to ale tak docela pravda, protože každý z náměrů má určitou nepřesnost. Pokud chceme mít větší jistotu, uděláme si ještě náměr třetí. A ten se nám s největší pravděpodobností neprotne tam, kde první dva. Vznikne nám trojúhelník. A někde v něm bychom se měli pohybovat. Otázkou je, kde přesně.
Podívejte se nyní na levý z dvojice obrázků. Ten nám ukazuje, že se nacházíme v těžišti vzniklého trojúhelníku. Protože nikde poblíž se nenachází žádné navigační nebezpečí, můžeme z této polohy vycházet při další plavbě.
Pak je tu ale ještě pravý náčrt. V něm jsme naši pravděpodobnou pozici označili v bodě, kde se stýkají náměry NR 2 a NR 3. Proč? Je to proto, že na tomto obrázku se nacházejí skaliska (křížky), tedy navigační nebezpečí. V takovém případě počítáme za naši polohu tu, která se nachází nejblíže tohoto nebezpečí. Jak se říká, pro sichr.
8049
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pár zkratek na navigačních přístrojích
Pár zkratek na navigačních přístrojích
Zkratky. Podíváte se na mapový plotter a zkratky. V telefonu – zkratky. Navigace jsou samé zkratky. Bylo by dobré vědět, co znamenají, abyste se neradovali z vysoké COG, když VMG je záporná.
Co to je weather routing a má po mě smysl?
Co to je weather routing a má po mě smysl?
Často na našich stránkách mluvíme o weather routingu. Především při závodech, respektive offshore závodech. Co to weather routing je a má smysl si chtít některý routingový program pořídit?