Přesnost náměrů
Pojďme se vrátit ke starým navigačním metodám, tedy k náměrům. Stále se najdou tací, pro které to je zábava. Víte, kde jste, pokud zpřesníte dva náměry třetím?
Poloha ze dvou náměrů je jasná. Dva náměry se protnou a tam jsme. Není to ale tak docela pravda, protože každý z náměrů má určitou nepřesnost. Pokud chceme mít větší jistotu, uděláme si ještě náměr třetí. A ten se nám s největší pravděpodobností neprotne tam, kde první dva. Vznikne nám trojúhelník. A někde v něm bychom se měli pohybovat. Otázkou je, kde přesně.
Podívejte se nyní na levý z dvojice obrázků. Ten nám ukazuje, že se nacházíme v těžišti vzniklého trojúhelníku. Protože nikde poblíž se nenachází žádné navigační nebezpečí, můžeme z této polohy vycházet při další plavbě.
Pak je tu ale ještě pravý náčrt. V něm jsme naši pravděpodobnou pozici označili v bodě, kde se stýkají náměry NR 2 a NR 3. Proč? Je to proto, že na tomto obrázku se nacházejí skaliska (křížky), tedy navigační nebezpečí. V takovém případě počítáme za naši polohu tu, která se nachází nejblíže tohoto nebezpečí. Jak se říká, pro sichr.
7802
Související články
Zkratky v navigaci
Zkratky v navigaci
Na navigačních přístrojích se setkáváme se zkratkami, které mnohým nic neřeknou. Přinášíme jejich přehled a překlad do češtiny.
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí.