Potřebujete rychle spustit kotvu…
Fouká vítr, zajíždíte zádí k molu, příď bude na kotvě. Jste na místě, kde chcete vypustit kotvu, vrátek je ale ukrutně pomalý. Než dopadne kotva na dno, jste mnohem blíže molu a kotva nedrží. Jaké je řešení?
V místě, kde se rozhodnete vypustit kotvu, musíte stát do té doby, než kotva dopadne na dno. To však není snadné, když fouká vítr. Chcete-li však bezpečně zakotvit, musíte vymyslet řešení.
Je to přitom snadné. Na kotevním vrátku je možné povolit unašeč a kotva s řetězem pak spadne na dno velmi rychle vlastní vahou. Není třeba na místě spuštění kotvy stát. Víte jak na to?
K povolení unašeče kotevního vrátku je obvykle třeba klika od vinšny. Nebo speciální klika od vrátku, která má stejnou koncovku. Zasunete kliku a povolíte. Jakmile je dostatek řetězu ve vodě, můžete již unašeč dotáhnout a pokračovat ve vypouštění ovladačem od vrátku.
6835
Související články
Kolik musí vydržet kotva?
Kolik musí vydržet kotva?
Pojďme se podívat na to, jakou zátěž musí vydržet kotva a s ní samozřejmě i kotevní řetěz, vrátek a veškeré kování. Je na tuto zátěž kování na přídi jachty dimenzované? A je technický stav takový, aby kování vydrželo?
Vaše první plavba
Vaše první plavba
Vyplouváte poprvé na moře ve funkci skippera. Poprvé máte zodpovědnost za celou loď a posádku. Jak se zachovat, aby týden proběhl bez stresu a beze škod?
V Egeji se nespoléhejte na vlastní úsudek
V Egeji se nespoléhejte na vlastní úsudek
Připlouváte do přístavu na řeckém ostrově, který se zdá být skvěle krytý před převládajícím větrem. Čtyři metry hloubky, 20 nebo 25 metrů řetězu musí podle všech pouček stačit. Ostatní ale vyhazují kotvu daleko dále. Proč to dělají?