Ochrana porostů na mořském dně
Nejdůležitějším ekosystémem mořského dna ve Středomoří jsou porosty mořské trávy Posidonie. Na jejich ničení se z nemalé části podílejí i jachtaři.
Mořskou trávu Posidonii zná každý jachtař, který kdy strčil ve Středomoří hlavu pod hladinu. Porosty této, na první pohled nijak vzácné mořské rostliny, jsou pod přísnou ochranou, protože jsou domovem 20 % fauny Středomoří. V posledních letech Posidonii ohrožují mnohé lidské činnosti, od rybích sádek a nešetrného rybolovu, přes betonování a nasypávání mořského pobřeží, až po kotvení, a to včetně kotvení rekreačních jachet.
Mnohým se může zdát vliv rekreačních jachtařů na ekosystém marginální, ale od té doby, kdy je jen v samotném Chorvatsku několik tisíc charterových jachet, je i náš podíl velmi významný. Osobně znám několik zátok, kde bylo celé dno porostlé Posidonií, ale dnes už v zátoce zbývají jen bezcenné zbytky, celé dno je přeorané kotvami.
Kvůli ochraně Posidonie se letos v létě rozjela kampaň nazvaná Postani čuvar Posidonie. Cílem je obeznámit veřejnost a jachtaře s důležitostí této rostliny pro celý ekosystém Středozemního moře. U jachtařů jde o seznámení s ekologicky šetrným kotvením a o přemýšlení o lokalitách, na kterých budou kotvit i s ohledem na ochranu přírody. Zúčastnit akce se můžete šetrným kotvením a umístěním snímků na sociální sítě s označením #SASPAS.
V budoucnu je kvůli ochraně mořského dna možné očekávat vznik nových polí s kotevními bójemi, které budou podobné novým bójím instalovaným na Kornatech. V rámci programu také dojde ke zkušebním výsadbám Posidonie na místech, kde byly její porosty zničeny. Nové kotevní bóje nemusí být všem po chuti, je ale třeba si uvědomit, jako škodu způsobujeme. Na mnoha místech zbývá po našich krásných chvílích na palubě poušť na dně moře. Takové chování je do budoucna neúnosné.
2512
Související články
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.