Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Plné kotviště, ráno potřebujete vytáhnout kotvu. Jenomže je pod jinou lodí a posádka nejspíše sedí ne břehu na epressu. Co s tím?
Strkat do cizí jachty, nebo na ní dokonce lézt se zapovídá. Tak co s tou kotvou?
Je to snadné. Stačí vědět, že na krátkém řetězu kotva nedrží. Nastartujeme motor a začneme vytahovat svoji kotvu (1). Jde nám o to, zkrátit řetěz na maximum. Jak se blížíme ke druhé jachtě, zařadíme mírnou zpátečku, abychom do ní setrvačností nenajeli. Tak se můžeme přiblížit i na 2 metry.
Nyní přestaneme tahat kotvu a přidáme plyn na zpátečku (2). To obvykle stačí, abychom kotvu uvolnili, potáhli a následně mohli vytáhnout.
Když je kotva příliš daleko
Někdy je ale kotva příliš daleko, například až pod přídí druhé jachty (1). Pak je třeba zkrácený řetěz v dostatečné délce vypustit, aby nepřekážel v opatrném manévrování. Svoji loď natočíme, abychom mohli jachtu, pod kterou máme kotvu opatrně obeplout z boku (2). Následně znovu řetěz zkrátíme a vytrhneme kotvu jako v prvním případě (3).
1341
Související články
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Proč je lepší používat kotevní řetěz než lano? Jaká je jeho funkce? A je tomu tak vždy?
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.