Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Plné kotviště, ráno potřebujete vytáhnout kotvu. Jenomže je pod jinou lodí a posádka nejspíše sedí ne břehu na epressu. Co s tím?
Strkat do cizí jachty, nebo na ní dokonce lézt se zapovídá. Tak co s tou kotvou?
Je to snadné. Stačí vědět, že na krátkém řetězu kotva nedrží. Nastartujeme motor a začneme vytahovat svoji kotvu (1). Jde nám o to, zkrátit řetěz na maximum. Jak se blížíme ke druhé jachtě, zařadíme mírnou zpátečku, abychom do ní setrvačností nenajeli. Tak se můžeme přiblížit i na 2 metry.
Nyní přestaneme tahat kotvu a přidáme plyn na zpátečku (2). To obvykle stačí, abychom kotvu uvolnili, potáhli a následně mohli vytáhnout.
Když je kotva příliš daleko
Někdy je ale kotva příliš daleko, například až pod přídí druhé jachty (1). Pak je třeba zkrácený řetěz v dostatečné délce vypustit, aby nepřekážel v opatrném manévrování. Svoji loď natočíme, abychom mohli jachtu, pod kterou máme kotvu opatrně obeplout z boku (2). Následně znovu řetěz zkrátíme a vytrhneme kotvu jako v prvním případě (3).
1234
Související články
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Charter a kotvení na jihu Turecka
Charter a kotvení na jihu Turecka
Náš oblíbený čtenář a kamarád Ludo Launer nám poslal užitečné informace o charteru a kotvení na jihu Turecka. Text je ponechán v jazyku našich východních sousedů, proto může být pro mladé jachtaře, kteří nás obvykle nečtou, nesrozumitelný.