Noční plavba na rozbouřeném moři (Chorvatsko)
V reakci na článek o utržené kotvě jsme dostali od jednoho z našich čtenářů následující článek.
Zdravím,
rozhodl jsem se přispět krátkým článkem a zároveň navázat na nedávnou událost, která se nám přihodila na jachtě kousek od města Šibenik 14.5.2018.
Po několikahodinové diskuzi a rozhodování, zda-li vyplout v pondělí na moře, jsme se rozhodli vyrazit do nějaké zátoky u Zlarinu a přečkat noc na kotvě. S kotvou byl problém již od počátku, a to důsledkem délky. Loď se však zdála být stabilní. Kapitán i přesto rozhodl, že se budou držet noční hlídky, kdyby náhodou kotva povolila.
Návrh byl prostý. Službu budou mít dva členové po dobu 2 hodin a zbytek může spát. V případě, že by se loď uvolnila a přiblížila blízko pobřeží, hlídka měla za úkol okamžitě nastartovat motor a vyplout.
Bylo po 9 večer a zničeho nic se zvedl vítr. Důsledkem toho se kotva uvolnila a hlídka na poslední chvíli spustila motor a zalarmovala zbytek posádky. Chybělo opravdu pár vteřin a mohlo to dopadnou zle. Vítr sílil a vlny se začaly zvedat. Při vyplutí ze zátoky už byly vlny vysoké a na doporučení jsem vyrazili zpátky do Šibeniku.
Bez váhání si všichni nasadili záchrané vesty. Cesta do přístavu nebyla nijak dlouhá, ale při silném vtru do úst jsme byli rádi, že jsme na plný výkon motoru dosáhli rychlosti 2 uzlů. Vlny si s námi hrály jako s hračkou a Poseidon se zřejmě dobře bavil. My na lodi už tolik ne... Hlavně ne kapitán.
Po asi dvou hodinách se nám podařilo dorazit do průplavu k Šibeniku, kde vlny a vítr ztratily na síle.
Poslední obavy jsme měli o vyvázání v přístavu. Ve špatném počasí to není zrovna lehké, ale kapitán to zvládl na jedničku a my dorazili na pevninu.
Plni zážitků a radosti, že vše dobře dopadlo, jsme podarovali Poseidona panákem rumu. Později došlo na odměnu i pro nás. Šlo o zkušenot k nezaplacení.
S pozdravem
L.
loď : Hanse 345
posádka : 4
5333
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?