Neničte kotevní vrátek!
Máte na lodi krásnou moderní kotvu. Skvělé zkušenosti, parádně drží. V noci hodně foukalo a ráno vytahujete kotvu zarytou hluboko do dna.
Zkrátíte řetěz a kotevní vrátek začíná být dýchavičný. Vidíte, jak sebou škube ve šroubech, které ho drží. Nakonec ale dokáže svoji sílu a vyrve kotvu ze dna. Dál už jde vše snadno. Kotva je nahoře, je ale jasné, že nic dobrého jsme kotevnímu vrátku neudělali.
Přitom je řešení jednoduché. Po zkrácení řetězu, kdy vrátku pomůžeme motorem, se dostaneme nad kotvu. Nyní je třeba přestat mučit vrátek a popojet vpřed motorem. Kormidelník zařadí přední chod, přejedeme přes kotvu a tu tímto vytrhneme ze dna. Vrátek netrpí, použijeme sílu lodního motoru.
Při tomto manévru plujeme vpřed pomalu a s citem. Pokud by byla kotva zaseklá pod kamenem, nebo v nějaké spáře, mohli bychom necitlivou jízdou vpřed poškodit kotevní kování. Síly, ke kterým v takových chvílích dochází, jsou mimořádné.
Jedna rada na závěr
Jistě se vám už stalo, že se při vytahování kotvy řetěz pod kotevním vrátkem zasekl, nebo dokonce vyskočil a vysypal se zpět do moře. Některé lodě jsou na to háklivější. Aby bylo možné utíkající řetěz zastavit, noste při vytahování kotvy boty. Jste-li obutí, můžete utíkající řetěz na přídi zašlápnout a zastavit. Nemusíte čekat, až bude na dně celý.
Dnes večer se můžete dozvědět vše o kotvení na online přednášce Jak bezpečně kotvit.
12395
Související články
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Charter a kotvení na jihu Turecka
Charter a kotvení na jihu Turecka
Náš oblíbený čtenář a kamarád Ludo Launer nám poslal užitečné informace o charteru a kotvení na jihu Turecka. Text je ponechán v jazyku našich východních sousedů, proto může být pro mladé jachtaře, kteří nás obvykle nečtou, nesrozumitelný.