Neničte kotevní vrátek!
Máte na lodi krásnou moderní kotvu. Skvělé zkušenosti, parádně drží. V noci hodně foukalo a ráno vytahujete kotvu zarytou hluboko do dna.
Zkrátíte řetěz a kotevní vrátek začíná být dýchavičný. Vidíte, jak sebou škube ve šroubech, které ho drží. Nakonec ale dokáže svoji sílu a vyrve kotvu ze dna. Dál už jde vše snadno. Kotva je nahoře, je ale jasné, že nic dobrého jsme kotevnímu vrátku neudělali.
Přitom je řešení jednoduché. Po zkrácení řetězu, kdy vrátku pomůžeme motorem, se dostaneme nad kotvu. Nyní je třeba přestat mučit vrátek a popojet vpřed motorem. Kormidelník zařadí přední chod, přejedeme přes kotvu a tu tímto vytrhneme ze dna. Vrátek netrpí, použijeme sílu lodního motoru.
Při tomto manévru plujeme vpřed pomalu a s citem. Pokud by byla kotva zaseklá pod kamenem, nebo v nějaké spáře, mohli bychom necitlivou jízdou vpřed poškodit kotevní kování. Síly, ke kterým v takových chvílích dochází, jsou mimořádné.
Jedna rada na závěr
Jistě se vám už stalo, že se při vytahování kotvy řetěz pod kotevním vrátkem zasekl, nebo dokonce vyskočil a vysypal se zpět do moře. Některé lodě jsou na to háklivější. Aby bylo možné utíkající řetěz zastavit, noste při vytahování kotvy boty. Jste-li obutí, můžete utíkající řetěz na přídi zašlápnout a zastavit. Nemusíte čekat, až bude na dně celý.
Dnes večer se můžete dozvědět vše o kotvení na online přednášce Jak bezpečně kotvit.
11986
Související články
Velmi nebezpečné šetření
Velmi nebezpečné šetření
Jsou díly na jachtách, na kterých se nevyplatí šetřit. Příkladem je vše, co se týče kotvy, řetězu, obrtlíků a šeklů, které vše spojují. Pokud jachta v ceně 15 milionů visí na šeklu za 5 EUR, je to šetření na nepravém místě.
Jaké je namáhání na kotvě?
Jaké je namáhání na kotvě?
Vítr na kotvišti dosahuje 30 uzlů. Kotevní řetěz je napnutý a vy uvažujete, kolik ještě vaše kotva vydrží. Jaké síle vlastně musí kotva čelit?
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví
Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se rozhodli vyzkoušet redaktoři německého Yachtu a porovnat ji s její aluminiovou obdobou. Jak test dopadl?