Největší chyba při přístavních manévrech
Víte, jaká je největší chyba při přístavních manévrech. Chyba, se kterou bojuje většina začínajících jachtařů? Chyba, která způsobuje, že jachta dělá pravý opak toho, co si kormidelník přeje?
Ta největší chyba má původ ve zlozvycích přinesených ze souše, respektive z automobilu. Plujete dopředu, zařadíte zpátečku a začnete kormidlovat jako na zpátečku. V automobilu přeci po zařazení zpátečky točím volantem na zpátečku. Proč by to mělo být u lodě jinak?
Zatímco u auta před zařazením zpátečky musím auto zastavit, pak teprve mohu řadit zpátečku, u lodě je to jinak. Zpátečka je v první fázi jen brzda. Zpomaluje dopředný pohyb. Až později, mnohem později, se jachta rozjede dozadu. Teprve to je chvíle, kdy mohu začít kormidlovat jako na zpátečku.
Jak to v praxi vypadá
Plujeme dopředu a kormidelník se rozhodne couvat.
Zařadí zpátečku. Jachta pluje stále dopředu a je třeba kormidlovat jako dopředu. Vím, že chceme couvat, ale loď vyžaduje trpělivost. Kormidlujeme dopředu.
Už pluje pomaleji, ale stále dopředu. Točíme kormidlem jako dopředu.
Máme velikou jachtu, má velkou setrvačnost, stále dopředu... (bude to ještě chvilku trvat, trpělivost)
Již se rychlost začíná blížit nule. Nyní můžeme kormidlem točit, jak chceme a nic se neděje. Kolem kormidla není žádné proudění (proud vody od lodního šroubu nemíří na kormidlo, ale na kýl). Z našeho pohledu je v této chvíli jachta neovladatelná.
Pomalu se začínáme rozjíždět na zpátečku. Kormidlo začíná reagovat, ale stále ještě nemá velkou sílu. Bude-li foukat vítr z boku, nemusí síla kormidla stačit a vítr bude příď sfoukávat.
Jachta pluje na zadní chod a poslouchá kormidlo. Kormidelník kormidluje na zpětný chod. Na tento okamžik jsme čekali možná i několik desítek vteřin.
Vidíte, že okamžik, kdy můžeme začít kormidlovat jako na zpětný chod, je velmi daleko. Sledujte, jakým směrem se jachta pohybuje a neuspěchejte to. Raději začít na zpátečku kormidlovat později než příliš brzy. Je to menší problém než naopak.
Vyzkoušejte si to a uvidíte. A pokud byste potřebovali dostat jachtu více do ruky, přihlašte se na naše kurzy.
5128
Související články
Přerušení kurzů přístavních manévrů v Praze v červnu
Přerušení kurzů přístavních manévrů v Praze v červnu
Přístavní manévry v červnu budou přerušeny od 13. do 23. června včetně. Chystáte-li se na loď, musíte využít termíny před 13. červnem.
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Při přístavních manévrech hraje hlavní roli kormidelník. On musí být schopen stabilizovat loď. To ale neznamená, že pracant u mooringu by neměl co pokazit. Jaká je hlavní chyba, ke které při práci s mooringem může dojít?
Kurz údržby a servisu lodního motoru (poslední před sezónou)
Kurz údržby a servisu lodního motoru (poslední před sezónou)
Co se stane, když selže motor? Co budu dělat? Abyste si věděli rady, je tu kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Potřebujete nastartovat a nejde to? Motor škytnul a chcípnul? Vše objasní vynikající instruktor Vojta Sládeček.