Největší chyba při přístavních manévrech
Víte, jaká je největší chyba při přístavních manévrech. Chyba, se kterou bojuje většina začínajících jachtařů? Chyba, která způsobuje, že jachta dělá pravý opak toho, co si kormidelník přeje?
Ta největší chyba má původ ve zlozvycích přinesených ze souše, respektive z automobilu. Plujete dopředu, zařadíte zpátečku a začnete kormidlovat jako na zpátečku. V automobilu přeci po zařazení zpátečky točím volantem na zpátečku. Proč by to mělo být u lodě jinak?
Zatímco u auta před zařazením zpátečky musím auto zastavit, pak teprve mohu řadit zpátečku, u lodě je to jinak. Zpátečka je v první fázi jen brzda. Zpomaluje dopředný pohyb. Až později, mnohem později, se jachta rozjede dozadu. Teprve to je chvíle, kdy mohu začít kormidlovat jako na zpátečku.
Jak to v praxi vypadá
Plujeme dopředu a kormidelník se rozhodne couvat.
Zařadí zpátečku. Jachta pluje stále dopředu a je třeba kormidlovat jako dopředu. Vím, že chceme couvat, ale loď vyžaduje trpělivost. Kormidlujeme dopředu.
Už pluje pomaleji, ale stále dopředu. Točíme kormidlem jako dopředu.
Máme velikou jachtu, má velkou setrvačnost, stále dopředu... (bude to ještě chvilku trvat, trpělivost)
Již se rychlost začíná blížit nule. Nyní můžeme kormidlem točit, jak chceme a nic se neděje. Kolem kormidla není žádné proudění (proud vody od lodního šroubu nemíří na kormidlo, ale na kýl). Z našeho pohledu je v této chvíli jachta neovladatelná.
Pomalu se začínáme rozjíždět na zpátečku. Kormidlo začíná reagovat, ale stále ještě nemá velkou sílu. Bude-li foukat vítr z boku, nemusí síla kormidla stačit a vítr bude příď sfoukávat.
Jachta pluje na zadní chod a poslouchá kormidlo. Kormidelník kormidluje na zpětný chod. Na tento okamžik jsme čekali možná i několik desítek vteřin.
Vidíte, že okamžik, kdy můžeme začít kormidlovat jako na zpětný chod, je velmi daleko. Sledujte, jakým směrem se jachta pohybuje a neuspěchejte to. Raději začít na zpátečku kormidlovat později než příliš brzy. Je to menší problém než naopak.
Vyzkoušejte si to a uvidíte. A pokud byste potřebovali dostat jachtu více do ruky, přihlašte se na naše kurzy.
4934
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?