Nejsou lidi. Ani v Bretani
Lodní stavitelství a na něj navazující další odvětví jsou specifickým oborem vyžadujícím jistou míru odbornosti. To ztěžuje nábor nových pracovních sil. Že je situace napjatá napříč regiony, potvrzuje fakt, že nedostatek lidí hlásí i jachtařské firmy z Mekky jachtingu - francouzské Bretaně.
Francouzská komora sdružující firmy z lodních oborů zveřejnila výsledky průzkumu uskutečněného v prosinci 2023 mezi firmami podnikajícími v oblasti rekreační plavby. Cílem bylo zjistit, zda se firmy potýkají s problémy v oblasti lidských zdrojů. Komora ke svému záměru využila databázi CRAFT, která zahrnuje všechny bretaňské firmy v oblasti vodních sportů (výrobní, servisní, prodejní).
Určitou představu si lze udělat už na základě informace, že na 1078 e-mailů rozeslaných komorou přišlo jen 25 odpovědí, což představuje pouze 2,7 procenta. Zbylých více než 97 procent podniků nejspíš nenašlo volnou duši, která by dotazník zodpověděla. I z toho mála obdržených odpovědí však lze vyčíst trend.
V krátkodobém či střednědobém horizontu plánuje nábor zaměstnanců 72 procent z těch, kteří zaslali odpovědi. Okamžitě by novou pracovní sílu potřebovalo 36 procent z nich. Zhruba polovina uvedla, že důvodem poptávky po pracovní síle je nárůst obchodní činnosti. Většina se však potýká s nedostatkem lidí z důvodu odchodu zaměstnanců, ať už do důchodu, nebo ke konkurenci. Leckde jde o souběh obou důvodů.
Snazšímu náboru brání několik překážek. Více než dvě třetiny respondentů uvedly, že uchazečům o práci schází specifické dovednosti. Více než polovina zmínila neúměrné mzdové požadavky. S tím také souvisí bariéra na straně nabídky - potenciální zaměstnance odrazuje nedostatek a tudíž vysoká cena ubytování na bretaňském pobřeží.
667
Související články
Nábožná chasa Čes. Yacht Klubu
Nábožná chasa Čes. Yacht Klubu
Již dlouhá léta pracuje kolektiv autorů Lodních novin na přelomové vědecké práci Vliv katolické věrouky na česká jachting. Se střídavými neúspěchy. Až nyní se podařilo kolegyni I.V. objevit v archívech bývalé Státní bezpečnosti materiál zásadní důležitosti pro naše výzkumy.
Žluťáky za krále Klacka
Žluťáky za krále Klacka
Prší. Sedíte za kormidlem už dvě hodiny. Žádné bimini, žádný sprayhood. Začíná to být nepříjemný zážitek. Vítr navíc sílí a je třeba zarefovat. Jdete ke stěžni, stahujete plachtu a rup… Ne, není to plachta. V podpaží se roztrhly žluťáky. Zatím jen 20 cm...
Největší příliv na světě
Největší příliv na světě
Kde je na světě největší rozdíl hladin mezi přílivem a odlivem? Kolik to je? V Benátkách je maximum 1,2 m, Na Tenerife je to 2,5 m, V Hamburku 4,6 m. Kde je největší příliv v Evropě a jaký je největší skok na světě?