Nejsou lidi…
Offshore jachting zažívá díky třídám IMOCA, Class 40 a Classe Mini nevídaný boom. V současné době se staví několik desítek nejmodernějších lodí, jejichž cena se u třídy IMOCA pohybuje mezi 120 a 150 miliony korun! Za jednu. Boom ale naráží na problém, který byl u nás známý již z doby plánovaného hospodářství. Nejsou lidi!
Tento rok byly na vodu spuštěny dva největší trimarany třídy Ultime (32 m délka) Bangue Populaire XI a SVR Lazartigue. Ve třídě IMOCA, kde se cena nové jachty pohybuje mezi 5 a 6 miliony EUR, se staví, bylo dokončeno, nebo v nejbližší době bude stavět 11 nových jachet! Americký tým 11th Hour Racing již má jachtu na vodě, Jérémie Beyou, Kevin Escoffier, Yannick Bestaven, Armel Tripon, Boris Herrmann, Maxime Sorel, Jörg Riechers, Thomas Ruyant, ti všichni již staví nebo budou stavět. Dále se pracuje na sesterské jachtě L´Occitane, která zaujala při poslední Vendée Globe svým revolučním tvarem a na nové Arkea-Paprec. A ani to není podle informovaných zdrojů zřejmě vše.
Dále je tu třída Class 40. Tento rok bylo spuštěno na vodu 12 nových jachet a dalších 10 je naplánováno na příští rok. Přitom cena lodí této „dostupné“ třídy se už vyšplhala na 700 – 800 tisíc EUR. Na startu letošního vrcholu sezóny Transat Jacques Vabre se v této třídě postaví 46 jachet, příští rok v Route du Rhum to má být dokonce 55 lodí.
To už ani nemluvíme o třídě Classe Mini. Na start Mini Transatu by se mělo postavit 27 nových jachet.
S boomem se však dostavují i problémy dříve neznámé. Většina loděnic a týmů sídlí v Bretani. V oblasti začíná být velký nedostatek kvalifikovaného personálu. Loděnice se snaží získat lidi, kteří jsou nejen dobří ve svých oborech (kompozity, elektrika, elektronika, mechanické záležitosti…) ale jsou také jachtaři, kteří jsou schopni komunikovat s týmy, kteří vědí, co se po nich chce a proč…
Loděnice v posledních letech rostou. CDK Technologies se za pár let rozrostla ze 40 na 90 zaměstnanců, Multiplast zaměstnává přes 100 lidí a hledá další. MerConcept si vystačil s 25 lidmi před 3 lety a dnes má přes 70. Do toho jednotlivé týmy, které zaměstnávají ve třídě IMOCA až ke 20 lidem na stálo a o další se dělí.
Offshore jachting strmě letí vzhůru. Navzdory rostoucím cenám se firmám vyplatí do jachtingu investovat a 90 % všech financí se utratí v Bretani, která je světovým centrem tohoto sportu.
Vše důležité v offshore jachtingu se odehrává v Bretani, kdo chce něčeho dosáhnout, je v Bretani. Jsou zde kvalifikovaní lidé, jsou zde zkušenosti, jsou zde dovednosti. Uspět odjinud je velmi náročné, protože suma znalostí, dovedností, technologií, či systému tréninku, není nikde taková, jako na západě Francie. Závodní jachting na nejvyšší úrovni v Bretani zaměstnává tisíce lidí. A stále se jich nedostává…
2544
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?