Nebezpečí! Kde je rozdíl?
Na mapě máte podobné značky. Jaké nebezpečí na vás číhá? Uvidíte ho, nebo ne? A jaké jsou mezi nimi rozdíly?
Jedná se o řadu podobných značek, každá z nich ale má jiný význam. Vždy se jedná o nebezpečí pro naši plavbu.
V prvním případě zprava jde o útes, který je nad hladinou i při nejvyšší hladině přílivu. Je tedy vždy nebezpečný. V tomto konkrétním případě je vysoký 4 metry nad nejvyšší hladinou. Nejvyšší hladina je na rozmezí zelené (přílivová zóna) a žluté. Jde tedy o útes, který ve dne vždy uvidíme.
Na druhém obrázku zprava je útes, který je vždy pod hladinou. Není u něj uvedena hloubka, považujeme ho tedy za nebezpečný, i když nemusí být. Je třeba si uvědomit, že námořní mapy jsou určeny nejen pro jachtaře, ale i velké námořní lodě, nebo pro rybáře. Co není nebezpečné pro nás, může být nebezpečné pro jiné lodě. Proto jsou značeny i útesy v takových hloubkách, které se jachtařů netýkají.
Třetí případ ukazuje útes, který je při nejnižším odlivu na hladině. Při vyšší hladině bude pod vodou. Může být vidět, ale také nemusí. V přílivových oblastech, kde je velký rozdíl mezi vysokou a nízkou vodou, mohou nastat chvíle, kdy útes není pro naši plavbu nebezpečný.
Čtvrtý případ je útes, který se za odlivu vynořuje nad hladinu. Nad nejnižší hladinou (rozmezí mezi zelenou a modrou) je vysoký 6 metrů.
Pátý případ je útes se stejnou charakteristikou, tedy nad hladinou při odlivu, jehož výška však není uvedena.
No a poslední je útes v oblasti, která je za nejnižšího odlivu nad hladinou, jehož výška nad nejnižším odlivem je 3 metry.
Jde o celou řadu značek, jejichž správná interpretace může být pro vás velmi cenná.
12366
Související články
Konec papírových map
Konec papírových map
Britský vydavatel papírových map příští rok s tiskem na papír končí. Zůstanou piloty a podobné navigační publikace, ale papírové mapy se již vydávat nebudou. Vše jen digitálně…
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?