Navigace odhadem? Jaká je nepřesnost?
Před dvěma dny jsme zveřejnili výsledek navigačního příkladu, který se objevuje na kapitánských zkouškách. V reakcích na internetu jsem se dočetl, že s trochou praxe je možné se pustit do náměrů a kurzů odhadem. Nyní bych chtěl ukázat, kam bychom se navigací odhadem dostali.
Navigační příklad se odehrává v Chorvatsku, na místech, která mnozí znají. Celkem jde o uplutí vzdálenosti cca 15 mil. Pojďme si ale říci, že oblast neznáme. I vzdálenost by mohla být delší… A mohlo by to být v noci, kdy je orientace ztížena. nedoplujeme-li přesně, nevíme, kde jsme.
Zdroj Hrvatski hidrografski zavod
Nepřesnost u náměrů odhadem. Body A a B jsou dva výsledky nepřesnosti, odkud poplujeme dále.
Nejprve si vysvětlíme první mapu. Na vzorovém příkladu máme tentokrát vyneseny nejen náměry, ale i nepřesnosti náměrů. Na klidné vodě s dostatkem praxe je nepřesnost náměrů 2°. Na vlnách (a bez praxe) se nepřesnost zvětšuje. Běžná nepřesnost za takových podmínek je 5°. U každého náměru máme vynesený zelený sektor, který značí náměr +/- 5°.
Pak zde máme ještě červený sektor, který je pro náměr odhadem (jak se o tom psalo v naší facebookové skupině). Pokud je kormidelník mistr v odhadu, bude mít náměry s přesností (respektive nepřesností) +/- 10°. To je červená výseč. Vezmeme-li nyní v úvahu jen dvě extrémní nepřesnosti v náměrech (ze čtyř), dostaneme body A a B.
Zdroj Hrvatski hidrografski zavod
Pokračujeme nadále v nepřesnostech. Barevné kužely vyznačují, kam se můžeme dostat.
Z každého z těchto bodů poplujeme kurzem vodou KV = 255° (pro přehlednost jsme vymazali nepřesnosti náměrů). A protože se bavíme o odhadu kurzu, tak budeme zase vycházet z odhadu +/- 10°. To jsou červená a modrá výseč.
Znovu budeme brát v úvahu extrémní nepřesnosti. Uplujeme 4,5 míle a změníme kurz vodou na KV=356°. Znovu vytvoříme výseče +/- 10°° pro navigaci odhadem. A nyní zjistíme, že tímto způsobem doplujeme na Gangorol, na Pašman, na Vrgadu, do Pakoštane… Vzdálenost do cíle bude někde mezi 8,5 a 11 mílemi. To znamená ETA mezi 18:50 a 19:40.
Vím, že se bavíme o terestrické navigaci, kterou už dnes obvykle nepoužíváme. Ale přesto stojí za to si uvědomit, že i v přesné navigaci je přítomno mnoho nepřesností. A popustíme-li nepřesnosti uzdu, například při odhadu náměrů a kurzů, dostáváme se mimo hranice přesnosti do sfér nepřesností.
V hlubokém a dobře značeném Chorvatsku se pravděpodobně nic nestane. Ale v takovém Finsku by podobná nepřesnost mohla znamenat, že budeme chudší o kauci.
536
Související články
Navigační příklad na kapitánské zkoušky B
Navigační příklad na kapitánské zkoušky B
Nedávno jsme zveřejnili model zkušebního navigačního příkladu na kapitánské C. Tentokrát přinášíme po částech navigační příklad na zkoušky kategorie B.
Navigační příklad na zkoušky C, ŘEŠENÍ
Navigační příklad na zkoušky C, ŘEŠENÍ
Dnes zveřejňujeme řešení navigačního příkladu na kapitánské zkoušky C. Vedle samotného řešení přidáváme i detailní postup po jednotlivých krocích.
Zadání příkladu najdete zde. Jde o přesný typ příkladu, který je součástí zkoušek. Samozřejmě jiná mapa a jiná čísla.
Navigační příklad na zkoušky C
Navigační příklad na zkoušky C
Připravili jsme pro vás cvičný navigační příklad na kapitánské zkoušky stupeň C. Můžete si ho spočítat, vyzkoušet, jak danou látku ještě zvládáte, nebo se díky němu na zkoušky připravit. Dnes přinášíme zadání, na výpočet máte 2 dny (to by mělo stačit). Pak zveřejníme výsledek a detailní rozbor celého příkladu.