Na co při kotvení nezapomínat
Při stání na kotvě často dochází k banálním chybám, které si obvykle ani neuvědomujeme. Všech se dopouštějí především pečliví skippeři.
Jde o chyby, které se neprojeví, dokud nejde do tuhého. Pak však mohou mít nepříjemné následky.
Stojíme-li na kotvě, je třeba využívat všechny možnosti ke kontrole, jestli kotva drží a vždy musíme být schopni co nejrychleji odplout.
Mapový plotter
K tomu jsou třeba tři věci. Mít při kotvení zapnutý mapový plotter s aktivovanou funkcí TRACK. Díky ní můžeme kdykoli zkontrolovat, jestli naše kotva drží a jestli stojíme tam, kde jsme stáli. Stačí umístit kurzor do místa, kde jsme zakotvili. Pohyb lodě v kružnici kolem kotvy je OK.
Zapnutý mapový plotter nám dále umožňuje v případě nutnosti bezpečně odplout. To platí především pro navigačně obtížnější kotviště.
Klíček od motoru
Startuje-li se motor jachty klíčkem, je třeba, aby byl vždy při kotvení na svém místě ve startovací skříňce. Jinak může být pozdě.
Kotevní vrátek
Na svém místě musí být při kotvení i ovládání kotevního vrátku. A elektřina k vrátku by měla být zapnutá. Jen tak jsme schopni v případě potřeby ihned zareagovat. Někteří pečliví skippeři ovladač schovávají a elektřinu vypínají. Než ovladač najdete, než ho instalujete, než zjistíte, proč vrátek stejně nejede, může být pozdě.
6662
Související články
Kolik vypustit kotevního řetězu?
Kolik vypustit kotevního řetězu?
Kolik mám při kotvení vypustit kotevního řetězu? Trojnásobek, čtyřnásobek či dokonce pětinásobek hloubky? Odpověď je složitější, než se na první pohled zdá.
Proč si nepomáhat při vytahování kotvy motorem
Proč si nepomáhat při vytahování kotvy motorem
Mám při vytahování kotvy ve slabém větru motorem na kotvu najíždět a pomáhat vrátku? Zkušenosti, které mám, mi říkají, že ne. I když budou mnozí proti...
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Proč je lepší používat kotevní řetěz než lano? Jaká je jeho funkce? A je tomu tak vždy?