Má stále smysl papírová mapa?
Papírové mapy na palubách charterových jachet jsou už několik let netknuté. Navigace probíhá na monitorech počítačů, na tabletech, mobilních telefonech, nebo snad dokonce i na cifernících hodinek. Je papírová mapa mrtvá, nebo se nám stále ještě hodí?
Jaká jsou rizika užívání elektronických map? Znáte je? Jaké jsou limity jejich přesnosti? Proč může docházet k odchylkám polohy? Kdy byla naposledy elektronická mapa aktualizovaná? Na jak velkém monitoru s elektronickou mapou pracujete?
To jsou otázky, na které je třeba dobře zvážit odpovědi. Posádky velkých lodí sice už papír neřeší a mnohá velká kartografická nakladatelství přestala papírové mapy vydávat, ale pro nás jachtaře mají stále opodstatnění. Stačí se jen podívat na srovnání navigačního vybavení na můstku velké lodě a na malé jachtě. Jde o ohromný rozdíl. Nejen ve velikosti zobrazení, ale i ve spolehlivosti.
Dále tu máme vzdělání navigátora. Zatímco na palubě velké lodě studoval své umění několik let, zná limity techniky, se kterou pracuje a umí ji ovládat, na palubě jachty je za navigaci mnohdy zodpovědný člověk, jehož znalosti se omezují jen na to, že modrá je moře a žlutá pevnina. Šipka jsem já.
Plánování
Ale nechme už rozdíly a pojďme se podívat na jeden z důvodů, proč se nám papírová mapa hodí.
Jsme v oblasti, kterou dobře neznáme a plánujeme plavbu. Můžeme zabodnout prst do displeje telefonu, ale o dobrou a pečlivou přípravu nepůjde. Chceme-li si plavbu zodpovědně připravit, je třeba přehlédnout na mapě celou trasu z A do B. Ideálně na jeden pohled vidět, jaká nebezpečí na nás čekají a kde. Mít celkový dojem. Udělat si představu o okolí, tvaru pobřeží a samozřejmě o nebezpečí, které na nás čeká. Na velké mapě si spojíme body A a B. Vidíme, že v cestě žádné nebezpečí není. Vidíme nejbližší útesy vzdálené od kurzu X mil, vidíme bóji Y mil severně od kurzu, vidíme, kde je moře otevřené a kde budeme krytí.
Můžeme si vyhledat bezpečné přístavy a kotviště v oblasti, vytvořit si plán B. Snadno si představíme, co bude dělat vítr a vlny. Odkrokujeme si, kdy budeme kde a jak budeme křižovat.
To vše jde samozřejmě udělat i na mapovém plotteru. Je to ale složitější, vyžaduje to více úsilí. A detailní zvládnutí zobrazovacího přístroje a programu. A to často chybí. Proto si myslím, že práce s papírovou mapou má pro rekreační jachtaře stále své opodstatnění. Je totiž velmi snadná…
Mapa na navigačním stolku má stále něco do sebe.
2006
Související články
Klasické navigační znalosti stále nutné pro bezpečnou plavbu
Klasické navigační znalosti stále nutné pro bezpečnou plavbu
Mapové plottery, tablety, mobilní telefony. Získat polohu už není umění. Pro bezpečnou plavbu však jsou stále nezbytné znalosti z minulosti.
Musí navigátor přesně vědět, kde je?
Musí navigátor přesně vědět, kde je?
Na to je jednoduchá odpověď. Navigátor nemusí přesně vědět, kde zrovna je. Možná se vám to nezdá, ale je to tak. Pro navigátora je daleko důležitější jiná věc.
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.