Křižování proti větru
Potřebujete křižovat k cíli, který je přímo proti větru. Jaký kurz zvolíte? Jak dlouhé budou jednotlivé úseky? A víte, co je VMG? V několika dílech si vše vysvětlíme.
Začneme od konce. Tedy co je to VMG. Jde o rychlost přibližování se k cíli. Jednoduché vysvětlení. Cíl, ke kterému plujeme, je severně od nás. Tedy kurz 000°. Poplujeme-li přímo na sever rychlostí 5 uzlů, bude naše rychlost přibližování k cíli 5 uzlů. Bude-li vát severní vítr, nebude možné plout přímo na sever. V tom případě poplujeme kurzem 045°. Budeme stále počítat rychlost 5 uzlů. Naše VMG v té chvíli bude mít hodnotu
VMG = cos (45) x 5 uzlů
VMG = 3,54 uzlu
K cíli se tedy budeme přibližovat rychlostí cca 3,5 uzlu.
Odpadneme-li o dalších 5° VMG spadne na 3,2 uzlu.
Platilo by to ale jen v případě, že bychom i nadále pluli stejnou rychlostí. Což není pravda. Pokud odpadneme, jachta zvýší rychlost. O kolik? To je otázka pro polární diagram, který ukazuje závislost rychlosti lodi na rychlosti a směru větru.
Vysvětlivky k obrázku
Rhumb line - nejkratší spojnice dvou bodů
Course Offset - odchylka kurzu
Boat speed - rychlost lodi
Ground track - trasa proti dnu
XTE - odchýlení od ideální trasy
VMG - rychlost přibližování k cíli
VMG najdete na navigačních přístrojích. Dokážete si tak zvolit, jaký kurz k cíli je pro vás nejvýhodnější. V příštím díle si řekneme, jak roste rychlost s odpadnutím od větru.
21643
Související články
Zkratky v navigaci
Zkratky v navigaci
Na navigačních přístrojích se setkáváme se zkratkami, které mnohým nic neřeknou. Přinášíme jejich přehled a překlad do češtiny.
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí.