Kolik se loni ztratilo kontejnerů
Kontejner plovoucí na hladině je pro jachty smrtelným nebezpečím. Nebo může být. Šance, že si podobného nebezpečí kormidelník všimne, je ve dne minimální a v noci žádná. Kolik kontejnerů spadlo za loňský rok z palub nákladních lodí?
O plovoucích kontejnerech se hodně mluví. Kolize s jedním z nich se jachtaři bojí podobně, jako pedagogické pracovnice útoku Carcharodon carcharias na pláži na Slunečném pobřeží. Kolik jich skutečně skončilo loni v mořích a oceánech?
Ve středu zveřejnil čísla za loňský rok World Shipping Council (WSC). Jde sice o odhad, ale nejlepší možný odhad odborníků z oboru se správnými čísly po ruce. Odhad blížící se jistotě v dnešním světě, kde i příští turistická sezóna je nejistá.
WSC zveřejňuje svoje čísla od roku 2011 ve tříletých intervalech (2014, 2017 a nyní 2020). Na základě těchto čísel vychází průměrný každoroční počet kontejnerů přes palubu na 1382 kousků. Číslo ale v posledních letech klesá.
Polovina jsou katastrofy
Ze statistik vychází, že více než polovina ztracených kontejnerů je následkem velkých nehod, které bychom mohli označit za katastrofické. Šlo například o rozlomení kontejnerové lodě MOL Comfort v Indickém oceánu v roce 2013 (4293 ztracených kontejnerů), ztroskotání MV Rena po navigační chybě u pobřeží Nového Zélandu (kolem 900 ztracených kontejnerů), nebo potopení SS EL Faro (517 ztracených kontejnerů) v hurikánu Joaquin v roce 2015.
Lepší čísla v posledních letech
Za poslední tři roky klesl průměr ztracených kontejnerů o téměř polovinu na 779 kusů za rok.
Z 226 milionů přepravených kontejnerů za loňský rok je to méně než tisícina procenta. Ačkoli se nejedná o vysoké číslo, přesto se snaží rejdaři dostat na čísla ještě řádově menší. Nejde jen o škody ekonomické, ale také možné ztráty ekologické.
Jak je to s nebezpečím pro jachtaře
Každý kontejner plovoucí v moři představuje pro jachtaře nebezpečí. Ne všechny kontejnery po pádu přes palubu plují, mnohé jdou ke dnu během pár desítek minut nebo pár hodin. Najdou se samozřejmě i škodolibé kontejnery, které splývají na hladině desítky hodin, nebo dokonce několik dnů. Bohužel.
Vezmeme-li v úvahu rozlehlou plochu světových moří a oceánů, hustotu provozu jachet a pravděpodobnost střetu, dostáváme se na čísla blížící se pravděpodobnosti první ceny v losování Matesa.
Není to nemožné, jen velmi nepravděpodobné. Spíše se vám podaří se potopit po srážce s kamarádem, o kterém jste ani netušili, že je jachtař, než po kolizi s kontejnerem.
Údaje WSC za poslední roky najdete zde.
5214
Související články
Napadání jachet jako kulturní rituál. Vědci kroutí hlavou nad chováním kosatek
Napadání jachet jako kulturní rituál. Vědci kroutí hlavou nad chováním kosatek
Od roku 2020 dochází k opakovaným útokům kosatek na plachetnice u pobřeží Atlantiku na Pyrenejském poloostrově a v Gibraltarském průlivu. Nyní jich přibývá - začátkem května skončila interakce se skupinou kytovců potopením jachty poblíž jihošpanělského Barbate, tento týden byly nahlášeny další dva incidenty, z nichž jeden oznámil účastník Vendée Globe Sébastien Destremau. Chování kosatek se mezitím stalo předmětem intenzivního zkoumání vědců, kteří přicházejí se zajímavými vysvětleními.
Utržená z řetězu
Utržená z řetězu
Završení údržbových prací na 112 let staré lodi Bark Europa si jihoafrický personál suchého doku v Kapském Městě jistě představoval jinak. Při pokusu spustit loď na vodu se Bark Europa utrhla z lodního výtahu a převrátila na bok. Jeden člověk byl zraněn.
Už je to tady!
Už je to tady!
Už je to tady! Začala charterová sezóna. Jako se jaro hlásí prvními květy sněženek, tak se jachtařská sezóna na Jadranu ohlašuje prvním ztroskotáním. Minulý týden se o zahájení přičinila desetičlenná německá posádka.