Když u mola není místo
Dnes jsme všichni zvyklí na stání zádí k molu v marínách. Jsou ale místa, kde to není možné a kde je třeba stát bokem. Jak bezpečně vyvázat více jachet na jedno místo?
Může se stát, že připlujete k molu, kde stojí tři lodě bokem a další místo tam není. Neznamená to automaticky, že musíte zůstat na kotvě. Místa v přístavu stále jsou, jen musíte vědět, jak se chovat a jak se správně vyvázat.
Nejprve dotaz
Stojí-li lodě v přístavu bokem, můžeme se vyvázat na ně. Správný postup vyžaduje, abychom se nejprve zeptali. My se zeptáme, jestli můžeme a druhá strana nám to dovolí. Tak by to mělo být. Mohou nastat určité šachy, které se například týkají toho, že loď, na kterou se chceme vyvázat, ráno vyplouvá velmi brzy a pak by bylo vhodné se vyvázat jinam, nebo si vyměnit místo, ale obecně by odpověď měla být kladná.
Co dělat, pokud ani na jedné z lodí v přístavu není posádka a nemůžeme se zeptat? V tom případě se na nejvhodnější z nich opatrně vyvážeme bez zeptání. Opouštíme-li loď, aniž by se posádka vedlejší jachty ukázala, můžeme jim v kokpitu nechat lístek s telefonním číslem. Kdyby bylo třeba…
Pozor na stěžeň
Pokud se vyvazují dvě lodě bokem vedle sebe, je třeba dávat pozor, aby nedošlo k poškození stěžňů. Zajíždíte k lodi, posádka stojí na boku, vaše jachta je nakloněna k lodi, ke které se budete vyvazovat. Když jste u ní, část posádky na ní skočí a nahne i druhou jachtu nevhodným směrem. Ke škodám může dojít především u lodí s karbonovou takeláží, která je křehká.
Když se dvě lodě vyvazují vedle sebe, posunou se tak, aby do sebe nemohly bouchnout stěžni. To je důležité.
Jak se vyvázat
Jak se budeme ke druhé jachtě vyvazovat? Základem je, vyvázat se stejně, jako bychom stáli bokem k molu. Tedy příďové a záďové lano a k tomu springy. Aby vše nebylo pověšeno na lanech lodi, která stojí u mola, přidáme k tomu ještě dvě delší vyvazovací lana, která povedou z přídě a zádě naší lodě na molo.
Etiketa
Pokud jsme se vyvázali na sousední loď, musíme dodržovat několik pravidel. O tom, že se zeptáme, jsme již mluvili. Pokud nebyla možnost se zeptat při připlutí, učiníme tak při nejbližší možné příležitosti.
Vyvazujeme se za místa k tomu určená. Můžeme být zvyklí vázat svoji jachtu jak kozu u chlívku za cokoli, na druhé lodi vždy využijeme vazáky a průvlaky.
Nechodíme přes kokpit sousední lodi. Při cestě na břeh přecházíme sousední jachtu před stěžněm.
Zouváme se. Než vstoupíme na sousední loď, zujeme si boty.
Neděláme večírky, nepouštíme nahlas hudbu, nerušíme. Vždy vycházíme z toho, že naše svoboda končí tam, kde omezujeme svobodu toho druhého.
Chce-li jachta, na kterou jsme vyvázáni, odplout v 06:00, jsme připraveni jí to umožnit.
Více informací najdete v knize Přístavní manévry.
6373
Související články
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Kurz přístavních manévrů v Praze na Vltavě. Kurz je v polovině, když jachta přestane reagovat. Motor běží, hřídel se točí, ale loď nejede. Danu Přívarovi je příčina jasná. Upadl lodní šroub. Potřebujeme velmi rychle náhradu.
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Úporné odstrkávačky jachty od mola, na kterých participuje celá posádka. Jsou zbytečné a mnohdy problém neřešící. Přitom stačí jen vědět, jak na to.
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Připravili jsme ukázkový den našich kurzů. Vyzkoušíte si, jak učíme přístavní manévry, co se můžete naučit na kurzu dieselového motoru, jak je to s trimem plachet. Chcete vědět, jaké další kurzy děláme, co se na nich naučíte, jaká jsou naše doporučení? Kam se s námi můžete vydat na plavbu? Chcete se s námi potkat a zeptat se na detaily?