Když nefouká pasát…
Plavba přes Atlantik z Kanárů do Karibiku je jednoduchá. Taková trasa pro důchodce. Vítr do zad, autopilot, pohoda. Říká se. Není to vždy pravda…
Podívejte se například na dnešek. Hluboká a zatraceně rozsáhlá tlaková níže sedí uprostřed Atlantiku tam, kde jindy dominuje Azorská tlaková výše. Studená fronta zahýbá na jih a dnes zasahovala až po Kapverdy, které jsou běžně hluboko v pasátové oblasti. Výsledkem je, že na Kanárech, kde jindy převažuje NE pasát, vane SE – S vítr. V oblasti mezi Kanárskými ostrovy a Kapverdami panuje bezvětří. Pokud by dnes chtěl někdo vyplout z Kanárů do Karibiku, musel by nejprve zamířit na západ do fronty, s tou se poprat, projet a až v okamžiku, kdy vítr změní směr na W se teprve stočit k jihu. Začátek důchodcovské trasy by tak měl k důchodcovské plavbě daleko.
Doba je nestabilní. Ani pasát už není jistotou.
600
Související články
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Jednou tak vyrazit přes Atlantik a strávit zimu v Karibiku. To je přání mnohého z majitelů jachet. Pokud má běžně jachtu například v Řecku, má před sebou plavbu dlouhou nejméně 5500 mil z Atén. To je pořádná porce. Kdy je třeba vyrazit?
Jak fouká na Kanárech?
Jak fouká na Kanárech?
Víte, jak fouká na Kanárských ostrovech? Kde fouká silnější vítr a kde vítr slabší? A je vlastně souostroví tím správným místem pro začátečníky?
Proč v tlakové níži prší?
Proč v tlakové níži prší?
V tlakové níži je zataženo, prší. V tlakové výši obvykle jasná obloha, svítí slunce. Proč ale tomu tak je? Proč se počasí chová takto?