Když na zpátečku jachta nechce zatočit
Couváte mezi řadami jachet v maríně a potřebujete zatočit do úzké mezery. Stočíte kormidlo, jachta se začne stáčet, ale mnohem méně, než jste očekávali. Vypadá to, že se do mezery nevejdete. Jaké je řešení?
Máte-li stále ještě dost místa a loď má rychlost, můžete zkusit vyřadit na neutrál. Může se stát, že jachta zatočí mnohem lépe a na místo se vejdete. Může, ale nemusí. Záleží na rotaci lodního šroubu.
Prop walk
Svoji roli zde hraje prop walk, neboli stranový efekt rotace lodního šroubu. Podle rotace lodního šroubu máme lodní šrouby pravotočivé a levotočivé (při jízdě vpřed). Nás ale zajímá jízda vzad, kdy se točí lodní šroub opačně. Představte si lodní šroub jako kolo stojící na pevné podložce. Roztočí-li se, bude se pohybovat do strany.
Budeme se bavit o pravotočivém lodním šroubu. Při zpátečce se točí doleva a záď jachty se tedy stáčí vlevo.
Zajíždíme na místo
Grafika Lodní noviny
Zařadíme neutrál, eliminujeme prop walk a vše vyjde.
Zajíždíme na volné místo mezi jachtami dle obrázku. Zařazená zpátečka, máme rychlost, kormidlo vytočené na pravobok. Zatáčíme, ale jachta se stáčí jen neochotně. Vypadá to, že vrazíme do jachty za mezerou. Na vině je prop walk působící na levobok.
Celou situaci můžeme včas napravit. Pokud má jachta rychlost, vyřadíme. V té chvíli přestane působit prop walk, který stáčel záď na levobok (prop walk působí jen při zařazené rychlosti). A jachta se na pravobok stočí mnohem ochotněji. Uděláme-li vše včas, celý manévr může vyjít.
Vše výše popsané platí pro pravotočivý lodní šroub a stáčení na pravobok. Při stáčení na levobok by naopak zařazení neutrálu uškodilo.
1135
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?