Kdy je třeba refovat
Častá otázka zní: „V jak silném větru musím refovat?“ Lidé chtějí exaktní čísla. Ta ale neexistují. Tak kdy je tedy čas na ref?
V první řadě si připomeneme poučku předvídavého cruisingového jachtaře: „Když tě poprvé napadne zarefovat, udělej to!“
Mnozí řeknou, že je to postup člověka, který se příliš drží při zdi. To je pravda. Turistický jachtař však chce především doplout do místa B. Bez problémů. Jestli tam bude o hodinu dříve nebo později, není důležité. Když to bude bezpečné a bez krizovek.
Jiný namítne, že závodní lodě vezou plné plachty i ve 30 uzlech větru. Také pravda. Jde ale o závodní lodě. Čas v cíli je nejdůležitější. A na palubě je dostatečně početná a zkušená posádka, aby zvládla situace, které jsou pro turistu s manželkou krizové.
Cit
Plujete proti větru, loď se příliš naklání. Více, než je pro vás pohodlné. V tom případě to můžete vyřešit zarefováním. Je-li náklon nepříjemný, zarefujte. Je čas.
S náklonem jste ochotni se smířit, ale musíte mít kormidlo výrazně vytočené, aby loď jela rovně. Je to dřina a kormidlem navíc brzdíte. To je také čas, kdy je třeba zmenšit plachty.
Máte starou plachtu a na stoupačce je její profil v dolní části již nechutně vytahaný. Také to je čas na ref. Jakmile dáte první ref, zjistíte, že je plachta mnohem plošší, loď se méně naklání a jede lépe.
Příliš mnoho práce
Plujete na zaďák nebo na bočák. Loď je rychlá, rozjíždí se z vln a od kormidelníka to vyžaduje mnoho aktivity, aby ji udržel na kurzu. Také to je chvíle na ref. Uvědomte si, že pokud kormidelník loď nezvládne, ta nekontrolovaně vyostří, budete stát proti větru, který je mnohem silnější, než se vám zdálo. Na to je jednoduchý příklad. Plujete po větru, který má rychlost 25 uzlů. Protože je vaše rychlost 7 uzlů, cítíte na palubě vítr jen o rychlosti 18 uzlů. Neudržíte loď na kurzu, ta vyostří a loď jede proti větru. V tu chvíli cítíte na palubě 25 + 7 = 32 uzlů. To je skoro dvojnásobná rychlost.
Ještě několik rad. Pokud vám jde o pohodlnou plavbu, refujte podle poryvů, nikoli podle průměrné síly větru. K čemu vám je, že průměrně fouká 15 uzlů, když ve 30 uzlech leží vaše loď na boku a kuchař v kuchyni balancuje s vroucí vodou v hrnci na špagety?
Ztratíme rychlost?
Obavy, že po zarefování hlavní plachty ztratíme rychlost, jsou liché. Zpomalení lodi bude velmi malé, pokud vůbec nějaké. Může se stát, že i po zmenšení plachet poplujeme stejně rychle.
Nejdřív hlavní!
A ještě jedna rada na závěr. Jste-li na lodi s rolovací kosatkou, refujte nejprve hlavní plachtu. Zmenšená kosatka ztrácí správný profil a především na stoupačku pak loď ztrácí. Se zmenšenou hlavní plachtou je to OK.
10967
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Znáte vítr na Jadranu
Znáte vítr na Jadranu
Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu větru poznáme, co můžeme očekávat.
Lokální větry ve Středomoří
Lokální větry ve Středomoří
Ve Středomoří nefouká severozápadní vítr, ale mistral. Nefouká jihovýchod, ale scirocco. Není to východní vítr, ale levante. A tak bychom mohli pokračovat dále. Znalost lokální terminologie je ve Středomoří nezbytná...