Kdy je třeba refovat?
Kdy je třeba refovat? Je to jasné z předpovědi počasí? Je to jasné z rychlosti větru, když vyplouváme z přístavu? Odpověď není tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát.
Může foukat 18 uzlů a je nutné refovat, ale může foukat 25 a bez refu to pluje stále hezky. Jak se tedy rozhodnout?
Skutečný a zdánlivý
Skutečný vítr v tomto rozhodování nehraje hlavní roli. Důležitý je vítr zdánlivý. Ten se skládá z větru skutečného a z pohybu lodi.
Jednoduše si to vysvětlíme na směru po větru a proti větru. Stojíte na kotvě a vane vítr o rychlosti 20 uzlů. Vyplujete a mříte na motýla na zaďák. Vaše rychlost je 6 uzlů. Vítr, který cítíte na palubě, má rychlost 14 uzlů. Je to vítr zdánlivý. V té chvíli není žádný důvod refovat.
Ve druhém případě poplujete proti větru. Rychost je opět 6 uzlů (je to zjednodušené, nemůžeme plout na plachty přímo proti větru). Rychlost větru na palubě jachty je v té chvíli 26 uzlů. To není na první ref, ale dokonce na druhý.
O nutnosti refovat tedy nerozhoduje rychlost skutečného větru, ale rychlost větru zdánlivého. Nebo jinak. Směr a rychlost skutečného větru a kurz a rychlost lodě.
Když v přístavu nefouká
Když v přístavu fouká málo, ještě to neznamená, že by nebylo dobré zarefovat. Vyplouváte-li na moře, počítejte s tím, že na moři bude foukat více. Vítr na pevnině je zpomalen třením. Na moři bude silnější. Proto je lepší zarefovat již v přístavu. Vždy je jednodušší vytáhnout celou plachtu ve slabším větru než v silném větru refovat.
Když se perete s kormidlem
Pere-li se kormidelník s kormidlem, je čas refovat. Přílišný tlak na kormidle znamená, že jachta je přeplachtěná. Kormidlo je třeba mít vytočené, abychom jachtu udrželi na kurzu. Kormidlem ale v té chvíli brzdíme a rychlost jachty není maximální. Zmenšení plachet problém vyřeší.
A na závěr rada pro cruisingové jachtaře. Refovat je třeba ve chvíli, kdy vás to poprvé napadne.
5772
Související články
Kdy refování nepomůže
Kdy refování nepomůže
Při refování plachet často dochází k chybě, která způsobí, že ani po zmenšení plachet není výsledek nijak zvlášť patrný. Chyba je, jak už to bývá, obvykle na naší straně.
Co mohu udělat, když nechci refovat hlavní plachtu
Co mohu udělat, když nechci refovat hlavní plachtu
Vítr sílí. Před přídí poslední míle do cíle plavby. Chtělo by to ref, ale na ten kousek už to nemá smysl. Co můžete udělat s hlavní plachtou, aby nebylo nutné refovat?
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Plujete na zadoboční vítr. Posádka je nadšená, protože na rychloměru dlouhé chvíli vídí číslo začínající devítkou. Ani hranice 10 uzlů není nedosažitelná… Je ale nejvyšší čas se zamyslet.