Kdo uloví neviditelnou stíhačku?
Před třemi dny se Britům zřítila do moře neviditelná stíhačka F35B startující z letadlové lodě HMS Queen Elizabeth. Někde jižně od Kréty. Nyní je třeba neviditelnou mašinu nalézt. Je technologicky na výši a zájem o ni jeví také ruští maríňácí a čínští kopírovači všeho.
HMS Queen Elizabeth se vracela ze Singapuru do Evropy. Když kluci a holky z britské maríny propluli Suezem, řekli si, že je čas si jít trochu zalítat. Letadlo šlo do vzduchu, chvíli si tak poletovalo, ale pak se něco pokazilo. Závada na letadélku, pilot se katapultuje a stroj končí v hlubinách. Někde ve východním Středomoří…
F35B je moderní stroj. Neviditelný pro protivníka. Plný technologií a řešení, jiným neznámých. Najít a vylovit podobnou mašinku je podobné, jako najít na Sibiři zlatý důl.
A tak se k východnímu Středomoří začínají blížit různá zajímavá čínsko-sovětská plavidla. Meteorologická výzkumná loď, na které říkají hlavnímu meteorologovi Polkovnik. Čínské plavidlo určené k průzkumu mořských proudů východního Mediteránu. Ponorky připomínající žraloky grónské pátrající po mršině velryby…
Na hladině pluje tam zpět HMS Queen Elizabeth. Hledá, co v hangáru chybí. Cena ztraceného letadla je 120 000 000 EUR. Cena technologie na palubě vydá na několik desítek miliard dolarů. O to nechceš přijít.
Je třeba stroj nalézt a vylovit. Přivést ho domů. Jasně, rozbitý, lítat už to nebude, ale bude doma. Hromada šrotu doma je lepší než hromada šrotu ve výzkumném ústavu kdesi severovýchodně od Moskvy. Nebo jižně od Pekingu.
Poznámka redakce: Některé informace z článku se nepodařilo ověřit.
Foto Defence Imagery, OGL v1.0 <http://NationalArchives.gov.uk/doc/open-government-licence/version/1/>, via Wikimedia Commons
1991
Související články
Skandinávský problém v Pacifiku
Skandinávský problém v Pacifiku
V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje.
To by se u nás stát nemohlo!
To by se u nás stát nemohlo!
Nábřeží v Zadaru. Policie, zodpovědná osoba z kapitanátu, potápěč a odtahovka. Mnoho čumilů (včetně mě). Copak se to bude dít v takové slunečné páteční ráno? Davem se šíří šeptanda. Auto v moři, vražda, dvě mrtvoly, 7,65 mm, zločin, mafie, Mercedes třída S.
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.