Kanárské ostrovy
Pokud již máte nějaké jachtařské zkušenosti, máte propluté Chorvatsko, nebo Řecko, Kanárské ostrovy mohou být další zajímavou výzvou vaší jachtařské kariéry. Souostroví, které leží v Atlantiku, západně od Afriky je výbornou jachtařskou destinací. Ostrovy jsou od sebe vzdálené podobně jako některé ostrovy v Řecku, tedy většinou mezi 40-60 NM. Vlny Atlantiku a zesilující vítr mezi ostrovy jsou zajímavou výzvou, ale krásné ostrovy, zátoky a městečka skvělou kompenzací, když se na plavbu dobře nachystáte.
Počasí bývá většinu roku stabilní, převládají severní a severovýchodní pasátové větry.
My jsme vždy vyplouvali z Tenerife, které jé výhodné leteckou dostupností z Prahy. Na ostrov se většinou dostanete s jedním přestupem v Barceloně, nebo v Miláně. Infrastruktura je na ostrově výborná, není problém si půjčit auto, nebo dojet na nákup.
Vydat se můžete na severní ostrovy Gran Canaria, Fuerteventura a Lanzarote. Ostrovy jsou více písečné, sopečné a kamenité a jsou rájem surfařů.
Naopak jižní ostrovy s překrásnou La Gomerou s vavřínovým pralesem a La Palmou jsou více zelené a živé. Na objetí severní i jižní části je dobré počítat určitě se 14denní plavbou s delšími přeplavbami. Pokud chcete dovolenkovější variantu, je lepší lokality rozdělit. Za týden se dá krásně doplout z Tenerife do San Sebastian na La Gomeře, do Santa Cruz na La Palmě a zase zpět. Stihnete krásné přeplavby i poznávání vnitrozemí.
Maríny jsou zde výborně vybavené, kotví se pomocí mooringů. Vždy si musíte domluvit příjezd přes VHF, nejprve s port control a poté s marínou. Často také musíte po připlutí absolvovat celní odbavení, vzhledem k tomu, že jsou ostrovy často první nebo poslední zastávkou před přeplutím Atlantiku.
Na co je dobré si dát před vyplutím však pozor, jsou tzv. Wind Acceleration Zones. Jedná se o trysky mezi ostrovy, kde se zrychlí vítr okolo vysokých hor. V těchto zónách může vítr zesílit až o 15 – 20 uzlů, než je v předpovědi a než fouká na otevřeném moři. Je proto dobré se na průjezd těmito zónami včas připravit a zarefovat plachty. Zóny jsou v pilotech dobře vyznačeny a charterové společnosti vás na ně budou často upozorňovat.
Kanárské ostrovy jsou již považovány za přílivovou oblast. Výška přílivů je většinou kolem 2-2,5 metru. Na to je třeba dávat zvláště pozor při kotvení v zátokách, nebo u vjezdových mol a zdí, které nejsou pohyblivé.
483
Související články
Řeka vytápějící Evropu
Řeka vytápějící Evropu
Na obrázku vidíte řeku, která se valí severním Atlantikem. Je teplá a ohřívá část severního Atlantiku a západní Evropu. Rychlost proudu se pohybuje až kolem 5 uzlů.
Chcete znát počasí na příští plavbu?
Chcete znát počasí na příští plavbu?
Chceme-li se vydat na delší plavbu, je dobré vědět, jestli budeme celou dobu křižovat proti větru, nebo se svezeme s větrem od zádi. Je dobré mít představu, jestli bude převládat bezvětří nebo silné bouře, jestli se nevydáváme všanc tropickým cyklónám. K tomu všemu poslouží Pilot Atlas.
Není dobrá doba na plavbu přes Atlantik
Není dobrá doba na plavbu přes Atlantik
Koncem listopadu běžně vyplouvají stěhované jachty na cestu do Karibiku. Tentokrát ale není dobrá doba na vyplutí. O víkendu bude lepší vyrazit na Kanárech na výlet a nikam neplout. Počasí plavbě na západ nepřeje.