Kanárské ostrovy
Pokud již máte nějaké jachtařské zkušenosti, máte propluté Chorvatsko, nebo Řecko, Kanárské ostrovy mohou být další zajímavou výzvou vaší jachtařské kariéry. Souostroví, které leží v Atlantiku, západně od Afriky je výbornou jachtařskou destinací. Ostrovy jsou od sebe vzdálené podobně jako některé ostrovy v Řecku, tedy většinou mezi 40-60 NM. Vlny Atlantiku a zesilující vítr mezi ostrovy jsou zajímavou výzvou, ale krásné ostrovy, zátoky a městečka skvělou kompenzací, když se na plavbu dobře nachystáte.
Počasí bývá většinu roku stabilní, převládají severní a severovýchodní pasátové větry.
My jsme vždy vyplouvali z Tenerife, které jé výhodné leteckou dostupností z Prahy. Na ostrov se většinou dostanete s jedním přestupem v Barceloně, nebo v Miláně. Infrastruktura je na ostrově výborná, není problém si půjčit auto, nebo dojet na nákup.
Vydat se můžete na severní ostrovy Gran Canaria, Fuerteventura a Lanzarote. Ostrovy jsou více písečné, sopečné a kamenité a jsou rájem surfařů.
Naopak jižní ostrovy s překrásnou La Gomerou s vavřínovým pralesem a La Palmou jsou více zelené a živé. Na objetí severní i jižní části je dobré počítat určitě se 14denní plavbou s delšími přeplavbami. Pokud chcete dovolenkovější variantu, je lepší lokality rozdělit. Za týden se dá krásně doplout z Tenerife do San Sebastian na La Gomeře, do Santa Cruz na La Palmě a zase zpět. Stihnete krásné přeplavby i poznávání vnitrozemí.
Maríny jsou zde výborně vybavené, kotví se pomocí mooringů. Vždy si musíte domluvit příjezd přes VHF, nejprve s port control a poté s marínou. Často také musíte po připlutí absolvovat celní odbavení, vzhledem k tomu, že jsou ostrovy často první nebo poslední zastávkou před přeplutím Atlantiku.
Na co je dobré si dát před vyplutím však pozor, jsou tzv. Wind Acceleration Zones. Jedná se o trysky mezi ostrovy, kde se zrychlí vítr okolo vysokých hor. V těchto zónách může vítr zesílit až o 15 – 20 uzlů, než je v předpovědi a než fouká na otevřeném moři. Je proto dobré se na průjezd těmito zónami včas připravit a zarefovat plachty. Zóny jsou v pilotech dobře vyznačeny a charterové společnosti vás na ně budou často upozorňovat.
Kanárské ostrovy jsou již považovány za přílivovou oblast. Výška přílivů je většinou kolem 2-2,5 metru. Na to je třeba dávat zvláště pozor při kotvení v zátokách, nebo u vjezdových mol a zdí, které nejsou pohyblivé.
1146
Související články
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Jednou tak vyrazit přes Atlantik a strávit zimu v Karibiku. To je přání mnohého z majitelů jachet. Pokud má běžně jachtu například v Řecku, má před sebou plavbu dlouhou nejméně 5500 mil z Atén. To je pořádná porce. Kdy je třeba vyrazit?
Když GPS byla ještě vzácností
Když GPS byla ještě vzácností
Satelitní navigace GPS, respektive mapové plottery, stála za dnešním rozvojem charterového jachtingu. Nebýt krabičky za pár drobných by chorvatští ostrované stále pásli kozy a ve sklípcích na nábřežích přístavních městeček by se točilo těžko pitelné červené značky domaće.
Vzhůru přes Atlantik!
Vzhůru přes Atlantik!
Plavba přes Atlantik je pro mnohé jachtaře snem. S květnem se blíží doba, kdy se budou jachty vydávat na cestu z Karibiku do Evropy. Někteří z vás se k nim chtějí přidat. Co je třeba před plavbou vědět?