K čemu slouží refovací provázky
Pamatujete si na provázky, které na starších hlavních plachtách visí z oček v linii každého refu? K čemu taková lanka slouží? Jak pomáhají refování hlavní plachty?
Při prvních plavbách, které jsem absolvoval na moři v polovině poslední desetiletky minulého tisíciletí, mě učili, že pro zdárné zarefování je nutné plachtu fest stáhnout refovacími lanky, která plachtou procházejí. Tak jsem o tom nedumal a dotahoval. Nepatřil jsem k hledačům vlastních cest, byl jsem součást poslušného stáda.
Postupem času jsem zjišťoval (docházelo mi), že tato lanka nejsou pro refování třeba a dokonce naopak mohou způsobit škodu, pokud budou dotažená více než refy, nebo se zapomenou povolit.
Co drží po zarefování hlavní plachtu
Zarefujeme-li hlavní plachtu, drží ji na ráhně refovací oka na předním a zadním lemu. Přední lem je nasazen na háku na goosenecku (pant, který spojuje ráhno a stěžeň), nebo stažen refovacím lanem. Zadní lem stahuje dolů a dozadu refovací lano. Oba rohy plachty jsou pro refování zesílené a působící síly snesou.
K čemu refovací lanka
Refovací lanka jsou (bývala) v plachtě jen proto, aby volná část zarefované plachty na ráhně neplandala. Stahovaly ji jen tak, aby z ráhna nevisel pytel, který brání ve výhledu a navíc se může plnit vodou.
Na moderních jachtách, které mají na ráhnech instalované lazy bagy, již tato lanka ztratila jakýkoli význam, protože volná část plachty je schována v lazy bagu a lanka ani nejdou pod ráhnem protáhnout.
1976
Související články
Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery jsou plachty, na které budeme za pár let koukat stejně, jako na ráhnové oplachtění čajových kliprů. Zdá se vám to odvážné tvrzení? Podívejte se na rostoucí rychlost moderních závodních jachet.
Proč je dobré vědět co je twist plachty a jak s ním pracovat?
Proč je dobré vědět co je twist plachty a jak s ním pracovat?
Twist plachty, neboli česky tzv. přetočení plachty je termín, který jste už v souvislosti s trimem plachet asi slyšeli. Co znamená a proč je dobré s ním umět pracovat jak ve slabém tak i silném větru?
První testy plachet WindWing plní očekávání
První testy plachet WindWing plní očekávání
Nákladní loď Pyxis Ocean o výtlaku 80 000 tun dokončila první testovací plavbu ze Šangaje do Singapuru s nově instalovanými plachtami na palubě. Díky dvojici pevných plachet WindWing vysokých 37,5 metru, by měla být spotřeba snížena až o pětinu.