K čemu slouží refovací provázky
Pamatujete si na provázky, které na starších hlavních plachtách visí z oček v linii každého refu? K čemu taková lanka slouží? Jak pomáhají refování hlavní plachty?
Při prvních plavbách, které jsem absolvoval na moři v polovině poslední desetiletky minulého tisíciletí, mě učili, že pro zdárné zarefování je nutné plachtu fest stáhnout refovacími lanky, která plachtou procházejí. Tak jsem o tom nedumal a dotahoval. Nepatřil jsem k hledačům vlastních cest, byl jsem součást poslušného stáda.
Postupem času jsem zjišťoval (docházelo mi), že tato lanka nejsou pro refování třeba a dokonce naopak mohou způsobit škodu, pokud budou dotažená více než refy, nebo se zapomenou povolit.
Co drží po zarefování hlavní plachtu
Zarefujeme-li hlavní plachtu, drží ji na ráhně refovací oka na předním a zadním lemu. Přední lem je nasazen na háku na goosenecku (pant, který spojuje ráhno a stěžeň), nebo stažen refovacím lanem. Zadní lem stahuje dolů a dozadu refovací lano. Oba rohy plachty jsou pro refování zesílené a působící síly snesou.
K čemu refovací lanka
Refovací lanka jsou (bývala) v plachtě jen proto, aby volná část zarefované plachty na ráhně neplandala. Stahovaly ji jen tak, aby z ráhna nevisel pytel, který brání ve výhledu a navíc se může plnit vodou.
Na moderních jachtách, které mají na ráhnech instalované lazy bagy, již tato lanka ztratila jakýkoli význam, protože volná část plachty je schována v lazy bagu a lanka ani nejdou pod ráhnem protáhnout.
2105
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Proč nerefuji genu?
Proč nerefuji genu?
Vítr sílí, jachty kolem refují, ale na naší lodi je stále venku celá gena. Proč nechávat genu do poslední chvíle venku celou a proč raději refovat hlavní plachtu?
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.