Je dobré kotvit na dvě kotvy?
Možá si pamatujete na bouřlivé počasí v Chorvatsku na konci srpna předloňského roku. Mnoho jachet se utrhlo z kotev, některé skočily na mělčině. Jednou z nich byla i česká jachta, která se snažila připravit na bouřlivé podmínky zakotvením na dvě kotvy.
Pojďme se podívat, proč není dobré v podobné situaci zakotvit na dvě kotvy.
Kotvení na více kotev je taktika k přežití extrémních podmínek. Používá se především při hurikánech. Vyberete si výborně krytou zátoku, obvykle obklopenou porostem mangrove, zvolíte si místo, vyvezete všechny kotvy, co máte a vyvážete se do porostu mangrove. Loď je pevně vyvázaná, ani při přechodu hurikánu se nebude točit. Nepočítá se s tím, že by se s ní odplouvalo. Ani v případě, když nebudou kotvy držet. Buď vydržíte stát na místě, nebo skončíte i s celou pavučinou kotev v mangrove.
Jiný případ je při přechodu fronty v Chorvatsku. Fatalismus spojený s hurikánem zde chybí. Za každou cenu chceme, aby se s lodí nic nestalo. Řešení – pokud nebudou držet kotvy, skončíme na břehu – je nepřijatelné. Uvažování je tedy jiné.
Drží dvě kotvy?
Blíží se bouřlivé počasí. Hodíte si dvě kotvy do V. Drží vás obě tyto kotvy? Ne, vždy vás drží jen jedna kotva. Loď se na kotvě pohybuje jako kyvadlo zprava doleva a zpět. V každém okamžiku visí na jedné z kotev, nikoli na obou.
Není to tedy tak, že by dvě kotvy držely dvojnásob lépe, než kotva jedna.
Negativa dvou kotev
Stojíte na dvou kotvách. Přechází bouřka. Vítr se točí. Kotevní řetěz s lanem druhé kotvy se přetočí. S vytahováním kotev bude problém. A to i v případě, že je již počasí klidné.
A nyní jiná situace. Je noc, prší, fouká vítr, nedrží kotva. Je nutné kotvu vytáhnout a odjet. Skipper je za kormidlem, nezkušený člen posádky u kotvy. Začíná tahat kotvu. Překáží mu tam lano od druhé kotvy. Místo jednoduchého vytažení hlavní kotvy vrátkem, je třeba začít ručním vytahováním lana druhé kotvy. S hlavní kotvou ve vodě to není snadný manévr. Není snadný a není ani bezpečný. Je tma, kormidelník nic nevidí, musí přitom najíždět na druhou kotvu, aby ji pomocník vpředu mohl vytáhnout. Snadno může dojít k namotání lana na lodní šroub. A to je začátek brzkého konce.
Bezpečnější je kotvení na jednu kotvu. Případně zatížení kotevního řetězu závažím. Není to sice ideální, ale v případě potřeby můžeme odplout. A i to je strategie pro přečkání bouřlivé noci. I když nepříjemná a nechtěná.
12782
Související články
Sibérie
Sibérie
Dnes v noci na Jadranu divočina. Jižní a jihozápadní vítr před studenou frontou bude na severu Jadranu sílit až k 55 uzlům. Vítr a nízký tlak způsobí vzestup hladiny moře. V některých přístavech dojde i na zaplavení nábřeží a přilehlých ulic.
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Bomb cyclone, explosive cyclogenesis, bombogenesis. Silná slova. To ani nemusíme vědět, co znamenají. Jedna taková bouře je právě u západního podřeží USA a Kanady.