Je dobré kotvit na dvě kotvy?
Možá si pamatujete na bouřlivé počasí v Chorvatsku na konci srpna předloňského roku. Mnoho jachet se utrhlo z kotev, některé skočily na mělčině. Jednou z nich byla i česká jachta, která se snažila připravit na bouřlivé podmínky zakotvením na dvě kotvy.
Pojďme se podívat, proč není dobré v podobné situaci zakotvit na dvě kotvy.
Kotvení na více kotev je taktika k přežití extrémních podmínek. Používá se především při hurikánech. Vyberete si výborně krytou zátoku, obvykle obklopenou porostem mangrove, zvolíte si místo, vyvezete všechny kotvy, co máte a vyvážete se do porostu mangrove. Loď je pevně vyvázaná, ani při přechodu hurikánu se nebude točit. Nepočítá se s tím, že by se s ní odplouvalo. Ani v případě, když nebudou kotvy držet. Buď vydržíte stát na místě, nebo skončíte i s celou pavučinou kotev v mangrove.
Jiný případ je při přechodu fronty v Chorvatsku. Fatalismus spojený s hurikánem zde chybí. Za každou cenu chceme, aby se s lodí nic nestalo. Řešení – pokud nebudou držet kotvy, skončíme na břehu – je nepřijatelné. Uvažování je tedy jiné.
Drží dvě kotvy?
Blíží se bouřlivé počasí. Hodíte si dvě kotvy do V. Drží vás obě tyto kotvy? Ne, vždy vás drží jen jedna kotva. Loď se na kotvě pohybuje jako kyvadlo zprava doleva a zpět. V každém okamžiku visí na jedné z kotev, nikoli na obou.
Není to tedy tak, že by dvě kotvy držely dvojnásob lépe, než kotva jedna.
Negativa dvou kotev
Stojíte na dvou kotvách. Přechází bouřka. Vítr se točí. Kotevní řetěz s lanem druhé kotvy se přetočí. S vytahováním kotev bude problém. A to i v případě, že je již počasí klidné.
A nyní jiná situace. Je noc, prší, fouká vítr, nedrží kotva. Je nutné kotvu vytáhnout a odjet. Skipper je za kormidlem, nezkušený člen posádky u kotvy. Začíná tahat kotvu. Překáží mu tam lano od druhé kotvy. Místo jednoduchého vytažení hlavní kotvy vrátkem, je třeba začít ručním vytahováním lana druhé kotvy. S hlavní kotvou ve vodě to není snadný manévr. Není snadný a není ani bezpečný. Je tma, kormidelník nic nevidí, musí přitom najíždět na druhou kotvu, aby ji pomocník vpředu mohl vytáhnout. Snadno může dojít k namotání lana na lodní šroub. A to je začátek brzkého konce.
Bezpečnější je kotvení na jednu kotvu. Případně zatížení kotevního řetězu závažím. Není to sice ideální, ale v případě potřeby můžeme odplout. A i to je strategie pro přečkání bouřlivé noci. I když nepříjemná a nechtěná.
12642
Související články
Ztroskotání na Jadranu, chyby a poučení
Ztroskotání na Jadranu, chyby a poučení
Ztroskotání, které skončilo se zničenou lodí na břehu ostrova Cres. Jak k nehodě došlo? Jaké chyby se staly a čeho se vyvarovat, aby se nic podobného již neopakovalo?
Co se může. A co se nemůže…
Co se může. A co se nemůže…
Přístav Kaprije jistě mnozí znají. Dvě mola, celkem pro 15 – 20 lodí. A cca stejný počet kotevních bójí. Dříve se zde stálo na kotvě, ale to se dnes už nesmí.
Jaký je výkon bilge pump?
Jaký je výkon bilge pump?
V prvním díle článku o bilge pumpách jsme si řekli, že skutečný výkon čerpadel je výrazně menší, než je uváděno. To však nestačí, je třeba si říci přesná čísla.