Je dobré kotvit na dvě kotvy?
Možá si pamatujete na bouřlivé počasí v Chorvatsku na konci srpna předloňského roku. Mnoho jachet se utrhlo z kotev, některé skočily na mělčině. Jednou z nich byla i česká jachta, která se snažila připravit na bouřlivé podmínky zakotvením na dvě kotvy.
Pojďme se podívat, proč není dobré v podobné situaci zakotvit na dvě kotvy.
Kotvení na více kotev je taktika k přežití extrémních podmínek. Používá se především při hurikánech. Vyberete si výborně krytou zátoku, obvykle obklopenou porostem mangrove, zvolíte si místo, vyvezete všechny kotvy, co máte a vyvážete se do porostu mangrove. Loď je pevně vyvázaná, ani při přechodu hurikánu se nebude točit. Nepočítá se s tím, že by se s ní odplouvalo. Ani v případě, když nebudou kotvy držet. Buď vydržíte stát na místě, nebo skončíte i s celou pavučinou kotev v mangrove.
Jiný případ je při přechodu fronty v Chorvatsku. Fatalismus spojený s hurikánem zde chybí. Za každou cenu chceme, aby se s lodí nic nestalo. Řešení – pokud nebudou držet kotvy, skončíme na břehu – je nepřijatelné. Uvažování je tedy jiné.
Drží dvě kotvy?
Blíží se bouřlivé počasí. Hodíte si dvě kotvy do V. Drží vás obě tyto kotvy? Ne, vždy vás drží jen jedna kotva. Loď se na kotvě pohybuje jako kyvadlo zprava doleva a zpět. V každém okamžiku visí na jedné z kotev, nikoli na obou.
Není to tedy tak, že by dvě kotvy držely dvojnásob lépe, než kotva jedna.
Negativa dvou kotev
Stojíte na dvou kotvách. Přechází bouřka. Vítr se točí. Kotevní řetěz s lanem druhé kotvy se přetočí. S vytahováním kotev bude problém. A to i v případě, že je již počasí klidné.
A nyní jiná situace. Je noc, prší, fouká vítr, nedrží kotva. Je nutné kotvu vytáhnout a odjet. Skipper je za kormidlem, nezkušený člen posádky u kotvy. Začíná tahat kotvu. Překáží mu tam lano od druhé kotvy. Místo jednoduchého vytažení hlavní kotvy vrátkem, je třeba začít ručním vytahováním lana druhé kotvy. S hlavní kotvou ve vodě to není snadný manévr. Není snadný a není ani bezpečný. Je tma, kormidelník nic nevidí, musí přitom najíždět na druhou kotvu, aby ji pomocník vpředu mohl vytáhnout. Snadno může dojít k namotání lana na lodní šroub. A to je začátek brzkého konce.
Bezpečnější je kotvení na jednu kotvu. Případně zatížení kotevního řetězu závažím. Není to sice ideální, ale v případě potřeby můžeme odplout. A i to je strategie pro přečkání bouřlivé noci. I když nepříjemná a nechtěná.
13006
Související články
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Německý Yacht přinesl zajímavý popis přípravy na bouři a její přečkání minulý týden v Rovinji. Svoji strategii popsali manželé Schmidbauerovi. Připomínám, že vítr dosahoval rychlosti 60 uzlů a 30 lodí skončilo na pobřeží.
Bouře na Istrii - video
Bouře na Istrii - video
Bouře s větrem o rychlosti až 60 uzlů zasáhla před týdnem Istrii. Popadané stromy, poškozené střechy, slunečníky v luftu a 30 jachet vyvržených na břeh. Jak taková bouře vypadá?
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Situace je vážná, nebo dokonce kritická. Vítr zvedá vlny i v zátoce, s jachtou smýká z boku na bok, břeh se nebezpečně blíží. Na lodi panika, není jiné řešení než zavolat o pomoc. Je pomoc na dosah?