Jaký průkaz potřebujete na velký katamaran v Chorvatsku?
Chorvatská vláda zrušila povinnost vlastnit vyšší oprávnění pro vůdce katamaranů delších než 45 stop. Reagovala tak na iniciativu německého svazu chaterových firem.
Námořní legislativa v Chorvatsku doznala změny s posledním lednovým dnem, informuje web Yacht.de. Do tohoto data si mohl katamaran delší než 44 stop pronajmout pouze držitel německého oprávnění SSS nebo SHS (odpovídají zhruba českým oprávněním A a B), případně si zájemci o dovolenou museli najmout profesionálního kapitána, který takovým oprávněním disponoval.
Vyplývalo to z ustanovení zákona, které se reálně týkalo spíše komerčních než rekreačních lodí, ale kvůli většímu výtlaku velkých katamaranů se vztahovalo i na ně. Na zapůjčení takových jachet tedy mohli zapomenout držitelé průkazu zvaného SKS (zhruba odpovídajícího českému oprávnění C).
Německý svaz charterových firem se obrátil na chorvatské ministerstvo pro moře, dopravu a infrastrukturu s dotazem, jaký je smysl takového opatření s odkazem na námořní praxi ve zbytku Evropy. Netrvalo dlouho a legislativa byla upravena. Nyní mohou podobně jako v ostatních zemích plout s rekreačními loděmi do 18 metrů i kapitáni s "nejnižším" průkazem.
Neznamená to však, že všichni provozovatelé charterových flotil či pojišťovny budou o změně zákona vědět a ihned upustí od vyžadování vyššího oprávnění.
Německé a české průkazy opravňující k vedení námořních jachet
Německé průkazy
Průkaz SSS
Průkaz pro vedení rekreační námořní jachty (SSS) je licence pro vedení plachetnice s motorem v pobřežních vodách (všechna moře do 30 námořních mil od pobřeží a celé Baltské a Severní moře, Lamanšský průliv, Bristolský kanál, Irské a Skotské moře, Středozemní moře a Černé moře).
Průkaz SHS
Držitel průkazu SHS může na všechna moře světa. Doporučuje se pro soukromou plavbu jachet s motorem a pod plachtami na širém moři a je povinná pro tamtéž komerčně využívané rekreační lodě pod německou vlajkou.
Průkaz SKS
Průkaz SKS opravňuje jeho majitele k plavbě v pobřežních vodách do vzdálenosti 12 mil od pobřeží. Doporučuje se pro soukromou plavbu plachetnic s motorem v těchto oblastech a je povinná pro tamtéž komerčně využívané rekreační lodě pod německou vlajkou.
České průkazy
Oprávnění C
Zahrnuje námořní plavbu jachty o maximální délce do 16 metrů s omezením plavby do 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice
Oprávnění B
Zahrnuje námořní plavbu jachty do 24 metrů délky s omezením plavby do vzdálenosti 200 námořních mil od pobřežní linie
Oprávnění A
Zahrnuje námořní plavbu jachty do 24 metrů délky bez omezení plavby
3227
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
A není to nízko, Antone Pavloviči?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
Kotvíme u Vrgady, nedaleko motorák honí grupu delfínů a od Biogradu se blíží katamaran s vytaženou hlavní plachtou. Ráhno posazené tak šeredně vysoko, že hlavaska připomíná spíše jen větší japonskou vlajku bez rudého středu.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?