Jak zničit mořské dno
Byl jsem svědkem situace, kvůli které by snad mělo být zakázané kotvení. Devastace mořského dna ve stylu ruchadla bratří Veverkových.
Stáli jsme v zátoce Stiniva na Hvaru. Je tam kamenné molo, zbytek zátoky je hluboký cca 10 – 12 m, až blízko u břehu se dno zvedá. Zátoka je na kotvení poměrně úzká. Dříve bývalo celé dno zátoky porostlé lukami mořské trávy Posidonie. Dnes již je Posidonie na méně než 50 % a mnohé porosty jsou tak rozdrobené, že jsou na cestě k zániku. V Posidonii kotva nedrží.
V zátoce se pokoušela zakotvit Bavaria 46 s charterovou posádkou kdovíodkud. Loď měla nefunkční vrátek. Posádka si připravila na palubu tak 25 m řetězu a spustila kotvu na dno. Následoval test kotvy. Couvání, couvání, couvání, tak dobře 75 m. Neuspokojivý pokus!
Následovalo ruční vytažení kotvy, při kterém se shazovaly z kotvy zbytky Posidonie.
Popojet do další brázdy a stejný postup. Kotva na dno, orání zátoky, kotva ven.
Tato mořskému dnu nelibá činnost trvala s přestávkami dobře dvě hodiny. Od dalšího zkypřování mořského dna byla jachta odrazena až přicházejícím soumrakem. Tehdy se sebrala a zmizela do tmy.
Na dně po ní zbyla poušť.
Připomínám, že 20 % mořských živočichů ve Středomoří je odkázáno na porosty Posidonie. Dříve rybáři, který v zátoce žije, stačilo zajet pro večeři do zátoky. Dnes musí daleko na moře. Devastaci se už v minulosti snažil zabránit cedulí se zákazem kotvení na vnější straně mola. Neúspěšně.
Upozornění na závěr
Práve jsem se byl koupat. Zavírejte v prosím v zátokáchna kotvištích fekální tanky...
5843
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?