Jak zabránit ztroskotání
Jeden náš čtenář nám popsal zajímavou zkušenost se zaseklou otěží geny. Výsledkem bylo najetí na skálu, odřený trup a ulomená část kormidla. Přitom šlo o situaci, která má rychlé řešení. Pokud jsme na ně připraveni.
Posádka jachty se rozhodla, že využije příznivý vítr u pobřeží a réčko si nechala až na poslední chvíli. Když přišel pokyn a kormidelník otočil kormidlo, ukázalo se, že otěž geny je zaseknutá na vinšně a nejde povolit. Na palubě nastal zmatek a jachta ve svižném větru začala driftovat k blízkým skalám. Kormidelník sáhl po motoru, ale nepodařilo se mu nastartovat. Motor odmítl poslušnost. Než se posádce podařilo vzpamatovat z nenadálé krizové situace, bylo již pozdě. Jachta najela na mělčinu a ulomila se spodní část kormidla. Jachtu se podařilo rychle zachránit a nevznikly tak další velké škody. I těm stávajícím se však dalo zabránit.
Řešení
Nebudeme se nyní bavit o tom, jestli neměl kormidelník provést obrat dříve. To nechme být, stalo se. Podíváme se jen na situaci, kdy je na vinšně zaseknutá otěž geny a není možné ji jednoduše uvolnit.
Otěž je možné uvolnit za použití uzlu zvaného prusík, kterým si otěž na vinšně uvolníme. Potíž je, že na to je třeba správné lanko a trochu času a dovedností. Pokud se něčeho nedostává, je třeba jednat jinak.
Vidíte-li, že situace je kritická, vezměte ostrý nůž a otěž odřízněte. Ideálně až u uzlu na geně. A stoupněte si k tomu tak, aby vás plachta nezabila. Až se vám řez povede. Přijdete sice o 20 cm otěže, ale zachráníte loď. To za to stojí.
4919
Související články
V maríně Milna se prolomilo molo
V maríně Milna se prolomilo molo
O víkendu se prolomilo v ACI Milna na Brači molo a zmizelo pod hladinou. Nikoli celé, jen jeho část. Všiml si toho noční hlídač Josip Vranjić. Při první ranní cigaretě se procházel marínou. A něco se mu nezdálo…
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.
Proč nerolovat v silném větru genu
Proč nerolovat v silném větru genu
Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost?