Jak vyvézt druhou kotvu
Jsou situace, kdy je při stání na kotvě třeba vyvézt na dinghy druhou kotvu. Aby se z toho nestala komická scénka vhodná pro zvýšení návštěvnosti sociálních sítí, je třeba se vyvarovat jedné věci.
Obvykle používáme při stání na kotvě jen jednu kotvu. Mohou ale nastat situace, kdy je druhá kotva nezbytností. Třeba proto, aby nás držela pryč od nebezpečné mělčiny, nebo abychom se vzdálili od mola, u kterého stojíme bokem.
Při vyvážení druhé kotvy je naším hlavním nepřítelem kotevní řetěz, respektive jeho hmotnost. Zkusíte-li vyvézt kotvu s řetězem ve vodě, dopadnete jako muž na videu (pomíjíme přitom, že důvod, proč vyváží kotvu při stání na bóji, je neznámý). Hmotnost řetězu nás bude stahovat zpět k jachtě a 1,5 hp přívěsný motor bude výkonově tahat za kratší konec.
Proto musíme vždy nejprve naložit do dinghy kotvu i s řetězem, na který je přivázané dlouhé lano. To musí dosáhnout až na místo, kde chceme spustit kotvu. Pak odvezeme kotvu na zamýšlené místo, vypustíme ji i s řetězem a z jachty lano dotáhneme.
1082
Související články
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Charter a kotvení na jihu Turecka
Charter a kotvení na jihu Turecka
Náš oblíbený čtenář a kamarád Ludo Launer nám poslal užitečné informace o charteru a kotvení na jihu Turecka. Text je ponechán v jazyku našich východních sousedů, proto může být pro mladé jachtaře, kteří nás obvykle nečtou, nesrozumitelný.