Jak vyvézt druhou kotvu
Jsou situace, kdy je při stání na kotvě třeba vyvézt na dinghy druhou kotvu. Aby se z toho nestala komická scénka vhodná pro zvýšení návštěvnosti sociálních sítí, je třeba se vyvarovat jedné věci.
Obvykle používáme při stání na kotvě jen jednu kotvu. Mohou ale nastat situace, kdy je druhá kotva nezbytností. Třeba proto, aby nás držela pryč od nebezpečné mělčiny, nebo abychom se vzdálili od mola, u kterého stojíme bokem.
Při vyvážení druhé kotvy je naším hlavním nepřítelem kotevní řetěz, respektive jeho hmotnost. Zkusíte-li vyvézt kotvu s řetězem ve vodě, dopadnete jako muž na videu (pomíjíme přitom, že důvod, proč vyváží kotvu při stání na bóji, je neznámý). Hmotnost řetězu nás bude stahovat zpět k jachtě a 1,5 hp přívěsný motor bude výkonově tahat za kratší konec.
Proto musíme vždy nejprve naložit do dinghy kotvu i s řetězem, na který je přivázané dlouhé lano. To musí dosáhnout až na místo, kde chceme spustit kotvu. Pak odvezeme kotvu na zamýšlené místo, vypustíme ji i s řetězem a z jachty lano dotáhneme.
699
Související články
Kolik musí vydržet kotva?
Kolik musí vydržet kotva?
Pojďme se podívat na to, jakou zátěž musí vydržet kotva a s ní samozřejmě i kotevní řetěz, vrátek a veškeré kování. Je na tuto zátěž kování na přídi jachty dimenzované? A je technický stav takový, aby kování vydrželo?
Vaše první plavba
Vaše první plavba
Vyplouváte poprvé na moře ve funkci skippera. Poprvé máte zodpovědnost za celou loď a posádku. Jak se zachovat, aby týden proběhl bez stresu a beze škod?
V Egeji se nespoléhejte na vlastní úsudek
V Egeji se nespoléhejte na vlastní úsudek
Připlouváte do přístavu na řeckém ostrově, který se zdá být skvěle krytý před převládajícím větrem. Čtyři metry hloubky, 20 nebo 25 metrů řetězu musí podle všech pouček stačit. Ostatní ale vyhazují kotvu daleko dále. Proč to dělají?