Jak správně kormidlovat
Stává se vám, že si to s jachtou šněrujete zprava doleva a nejste schopni plout rovně? Máme na to jednoduchý recept.
Je to častá chyba. Méně zkušený kormidelník se neustále snaží navést jachtu na kurz, ale místo toho jen pluje od čerta k ďáblu a kreslí za sebou vlnovku. Nepomáhá ani značka na kormidle, která ukazuje, kdy je kormidlo na středu.
Je to dáno tím, že při plavbě na plachty často neznamená, že při kormidle na středu jachta pluje rovně. Je to způsobeno silami, kterými na ni působí vítr.
Abyste za kormidlem nechybovali, držte jednu ruku stále na kormidle. Nepřehmatávejte! Při změně kurzu pohněte rukou jen málo a nepouštějte ji z místa, kde kormidelní kolo držíte. Jen tak máte představu, kam jachtu vedete. Malé výchylky v rozsahu, který vám ruka dovolí.
¨Budete-li se držet tohoto pravidla, jachta vás bude poslouchat.
A platí to i při plavbě na zpětný chod na motor. Vychylujte kormidlo jen méně a nepřehmatávejte. Jakmile začnete točit kormidlem jak ruletou, už jachtu nezastavíte a z venku to bude vypadat, že patříte k jachtařům, kteří vyplouvají jen o prázdninách.
10637
Související články
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Zajíždíte do přístavu. Vítr fouká od zádě, vše je naprosto pod kontrolou. Stačí jediná chyba a najednou je tu krizová situace. Velké poučení o tom, jak málo stačí ke vzniku krizovky.
Zkusíme to, uvidíme
Zkusíme to, uvidíme
Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo.
Jak využít zabrzdění u mola?
Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.